نظریه شماره 7/1402/40 مورخ 1402/02/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدیدنظرتوسط تجدیدنظرخوانده

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/40 مورخ 1402/02/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره پرداخت هزینه دادرسی مرحله تجدیدنظرتوسط تجدیدنظرخوانده: پرداخت هزینه دادرسی قائم به شخص نیست و در صورت ابراز تمایل خوانده جهت پرداخت آن با هدف تسریع در رسیدگی، اجابت این درخواست منوط به قبول طرف مقابل نمی باشد؛ لذا در فرض سؤال ذی نفع می تواند با پرداخت هزینه دادرسی، مانع رسیدگی را برطرف کند.

نظریه مشورتی 7/1402/40
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۴۰
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۲۷-۴۰ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۲/۳۰
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهپرداخت هزینه دارسی مرحله تجدیدنظر

استعلام

چنانچه تجدیدنظر خوانده تمایل داشته باشد جهت جلوگیری از اطاله دادرسی تبرعا هزینه دادرسی تجدید نظرخواهی را به سود تجدید نظرخواه پرداخت کند، آیا دادگاه می تواند از وی بپذیرد و یا آنکه هزینه دادرسی باید توسط خود تجدید نظرخواه پرداخت شود و یا به اعسار وی رسیدگی شود؟ حکم این موضوع، در مرحله بدوی چیست و آیا تفاوتی در آثار دارد؟ (مانند دعوای جلب و ورود ثالث)

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

نظر به اینکه پرداخت هزینه دادرسی قائم به شخص نیست و در صورت ابراز تمایل خوانده جهت پرداخت آن با هدف تسریع در رسیدگی، اجابت این درخواست منوط به قبول طرف مقابل نمی باشد؛ لذا در فرض سؤال ذی نفع می تواند با پرداخت هزینه دادرسی، مانع رسیدگی را برطرف کند.

جستارهای وابسته