رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۱۰۵۰۰۸۲۷|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۱/۱۷|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۳۲ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری|قاضی=رضا فرج اللهی{{سخ}}سید مصطفی قائم مقامی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری''': چنانچه در نتیجه توسل به وسایل متقلبانه وجه از حساب شاکی در تبریز به حساب متهم در تهران منتقل شود با توجه به اینکه وجوه در تبریز از حساب شاکی خارج شده و ید شاکی در آنجا بر وجوهش قطع شده، دادسرای تبریز صالح به رسیدگی است.  
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۱۰۵۰۰۸۵۴|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۱/۲۵|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۳۲ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری|قاضی=رضا فرج اللهی{{سخ}}سیدعلی اصغر لطیفی رستمی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری''': چنانچه در جرم کلاهبرداری رایانه ای وجهی از شهری به شهری دیگر پرداخت شود نظر به اینکه به محض برداشت وجه از حساب شاکی در مبدأ، جرم مورد ادعا تحقق یافته و حساب مقصد که وجوه واریز شده تأثیری در صلاحیت محلی نخواهد داشت، لذا دادگاه مبدأ جرم (که در آنجا پول از حساب شاکی خارج شده) صالح به رسیدگی است.  


= رأی خلاصه جریان پرونده =
= رأی خلاصه جریان پرونده =


آقای بازپرس شعبه ۲۰ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز با آقای دادیار شعبه سوم دادسرای ناحیه ۳۱ تهران در مورد رسیدگی به شکایت آقای ع.ع. فرزند م.ع. علیه شخص ن. دایر به کلاهبرداری رایانه ای اختلاف در صلاحیت نموده اند. با این توضیح که آقای شاکی عنوان کرده با تلفن ... با بنده تماس گرفته شد که شما برنده جایزه ... به مبلغ پنج میلیون ریال شده اید شماره کارت عابر بانک را بدهید تا به حساب شما واریز گردد و به یکی از دستگاه های عابر بانک مراجعه نمایید که من رفتم چند رمز به من داد که نهایتا از حساب من ۷۴۴/۵۹۴/۱۶ ریال برداشت شده است. آقای بازپرس دادسرای عمومی تبریز توجها به استعلام صورت گرفته مبنی بر اعلام مشخصات حساب مقصد به نام ع.ع. شعبه ... تهران و با توجه به مقید بودن جرم کلاهبرداری و وصول مال در تهران به استناد مواد ۵۱ و ۵۲ و ۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری قرار عدم صلاحیت به شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صادر نموده که متقابلا آقای دادیار دادسرای ناحیه ۳۱ تهران به لحاظ اینکه آخرین جزء تحقق بزه همان خروج مال از ید شاکی است که در حوزه قضائی تبریز واقع شده از خود نفی صلاحیت کرده و به استناد مواد ۵۱ و ۵۴ قانون یاد شده مبادرت به صدور قرار عدم صلاحیت به شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز نموده و با تحقق اختلاف پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و بعد از وصول و ثبت کلاسه دفتر کل به این شعبه ارجاع با تهیه گزارش در دستورکار قرار گرفته است.  
شعبه ۸۲۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب م درباره رسیدگی به شکایت آقای الف.ع. علیه خانم ج.س. به اتهام کلاهبرداری رایانه ای به لحاظ اینکه محل وقوع بزه یعنی خارج شدن وجه از حساب شاکی حوزه قضایی ب بوده و اساسا آدرس از محل سکونت متهم در پرونده موجود نمی باشد و کد شماره تلفن اشاره شده در گزارش متعلق به متهم نیز به آدرس احتمالا ت می باشد. دادیار محترم شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ب که معتقد بوده محل کلاهبرداری و تحقق آن حوزه ای است که وجوه به حساب متهم تسلیم شده که این وجوه به حساب متهم در طوس پرداخت شده است. اختلاف در صلاحیت حاصل نموده و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.  


= رأی شعبه دیوان عالی کشور =
= رأی شعبه دیوان عالی کشور =


نظر به اینکه به محض برداشت وجه از حساب شاکی جرم مورد ادعا تحقق یافته و واریز به حساب مقصد تأثیری در صلاحیت محلی نخواهد داشت. لذا استدلال دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه ۳۱ صائب تشخیص و با تأیید صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب تبریز اختلاف حادث شده را رفع و حل می نماید.  
گذشته از اینکه هیچ دلیلی بر توجه اتهام به متهم در حوزه قضایی م در پرونده وجود ندارد، اما از آنجایی که با خروج وجوه از حساب شاکی بزه بردن مال غیر و مآلا کلاهبرداری در حوزه قضایی ب محقق شده است. بنابراین استدلال دادیار محترم دادسرای عمومی و انقلاب م مبنی بر صلاحیت رسیدگی به پرونده حاضر در دادسرای عمومی و انقلاب ب صائب و موجه تشخیص داده شده و بدین وسیله اختلاف حاصله حل و رفع می گردد.  


رییس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور عضو معاون
رییس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور مستشار


فرج اللهی قائم مقامی
فرج اللهی لطیفی رستمی


[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]


[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
۷۶٬۷۱۵

ویرایش

منوی ناوبری