ماده 131 قانون کار: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۳٬۵۸۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:


[[کارفرما]]: شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت [[حق السعی|حق‌السعی]] کار می‌کند.<ref>ماده 3 قانون کار</ref>
[[کارفرما]]: شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت [[حق السعی|حق‌السعی]] کار می‌کند.<ref>ماده 3 قانون کار</ref>
== پیشینه ==
د‌ر قانون سابق، به جای انجمن‌های صنفی، سندیکاها وجود داشتند که در باب آن‌ها، بحث مفصلی را در فصل ششم آن قانون مطرح شده بود. حسب اهمیت، مواد فصل مذکور در ادامه بیان می‌گردند:
‌[[ماده 25 قانون کار 1337]]: [[سندیکا]] جمعیتی است که [[کارگر|کارگران]] یا [[کارفرما|کارفرمایان]] مربوط به یک حرفه و یا یک کارگاه و یا یک صنعت می‌توانند برای حفظ منافع حرفه‌ای و‌ بهبود وضع مادی و اجتماعی خود تشکیل دهند.‌ ائتلاف چند سندیکا تشکیل یک [[اتحادیه]] و ائتلاف چند اتحادیه تشکیل یک [[کنفدراسیون]] را می‌دهد.
[[‌ماده 26 قانون کار 1337]]: کلیه سندیکاها و اتحادیه‌ها و کنفدراسیون‌ها در موقع تشکیل موظف به تنظیم [[اساسنامه]] و تسلیم آن به [[وزارت کار و امور اجتماعی|وزارت کار]] جهت ثبت می‌باشند.‌ وزارت کار در صورتی که اساسنامه مغایرتی با این قانون و آیین‌نامه مربوطه آن نداشته باشد با ثبت آنها موافقت خواهد نمود.‌
تبصره - سندیکاها و اتحادیه‌ها و کنفدراسیون‌هایی که قبل از تصویب این قانون در وزارت کار به ثبت رسیده‌اند مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ‌ اجرای این قانون اساسنامه خود را با مقررات این فصل و آیین‌نامه مربوطه تطبیق نموده و مراتب را برای ثبت مجدد به وزارت کار اطلاع دهند.
[[‌ماده 27 قانون کار 1337]]: حقوق و وظایف اساسی سندیکا و اتحادیه و کنفدراسیون به قرار زیر است: الف - انعقاد [[پیمان دسته‌ جمعی کار|پیمان‌های دسته‌جمعی کار]]. ب - خرید و فروش و تملک [[مال منقول|اموال منقول]] و [[مال غیر منقول|غیر منقول]] مشروط بر این که به قصد تجاری و جلب نفع نباشد. پ - دفاع از حقوق و منافع حرفه‌ای اعضاء. ت - تأسیس [[شرکت تعاونی|شرکت های تعاونی]] جهت رفع نیازمندی های اعضاء. ث - تأسیس و ایجاد [[صندوق بیکاری]] به منظور تعاون و معاضدت کارگران بیکار. سایر حقوق و وظایف و مقررات مربوط به اساسنامه و طرز تشکیل و ثبت و انحلال سندیکا و اتحادیه و کنفدراسیون به موجب آیین‌نامه مربوطه تعیین می‌گردد.
‌[[ماده 28 قانون کار 1337]]: [[اجبار]] و [[عنف]] و [[تهدید]] کارگران به قبول عضویت سندیکا و یا منع آنان از قبول عضویت در سندیکا ممنوع است.
[[‌ماده 29 قانون کار 1337]]: سندیکاها، اتحادیه‌ها و کنفدراسیون‌ها حق دخالت در امور سیاسی را ندارند و فقط در موارد حفظ منافع حرفه‌ای و اقتصادی خود‌ می‌توانند نسبت به احزاب سیاسی اظهار تمایل و با آنان همکاری نمایند.


== نکات توضیحی تفسیری دکترین ==
== نکات توضیحی تفسیری دکترین ==
۸۵۶

ویرایش

منوی ناوبری