رای شعبه دیوان عدالت اداری درباره (۱)-تبدیل پیلوت به مسکونی در ملک فاقد کسری پارکینگ (۲)-احراز ضرورت تخریب توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
رای شعبه دیوان عدالت اداری شماره ۹۱۰۹۹۷۰۹۰۳۲۰۳۱۰۹
شماره دادنامه۹۱۰۹۹۷۰۹۰۳۲۰۳۱۰۹
تاریخ دادنامه۱۳۹۱/۱۰/۲۴
نوع رأیرأی شعبه
نوع مرجعشعبه دیوان عدالت اداری
شعبهشعبه ۳۲ بدوی دیوان عدالت اداری
گروه رأیاداری
موضوع(۱)-تبدیل پیلوت به مسکونی در ملک فاقد کسری پارکینگ (۲)-احراز ضرورت تخریب توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری
قاضیکریمی‏تبار
عبدالهی

رای شعبه دیوان عدالت اداری درباره (۱)-تبدیل پیلوت به مسکونی در ملک فاقد کسری پارکینگ (۲)-احراز ضرورت تخریب توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری: در ملک فاقد کسری پارکینگ، تبدیل پیلوت به مسکونی مغایرتی با اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی ندارد.

رأی شعبه دیوان عدالت اداری

در خصوص شکایت ... به طرفیت شهرداری و کمیسیون ماده صد ... با توجه به مجموع محتویات پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و لایحه دفاعیه طرف شکایت که به شماره ... ثبت دفتر لوایح این شعبه گردیده است، نظر به اینکه اولا شهرداری از احداث بنا در طبقه سوم جلوگیری ننموده است تا مسقف گردیده و در مورد تبدیل پیلوت به دو باب تجاری مشخص نیست که در منطقه تجاری است یا غیر تجاری، زیرا در صورتی که واحد تجاری در منطقه تجاری احداث شده باشد، حسب مفهوم مخالف بند ۲۴ ماده ۵۵، اعاده و تعطیل آن مبنای قانونی ندارد و همچنین چنانچه ملک احداث شده فاقد کسری پارکینگ نباشد، تبدیل پیلوت به مسکونی نیز مغایرتی با اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی ندارد. ضمن اینکه درباره احداث تجاری و مسکونی در پیلوت، اینکه کمیسیون نسبت به کسری پارکینگ اشاره ای ننموده، دلیل بر عدم کسری پارکینگ است و به علاوه در سایر موارد نیز مغایرت بنای مستحدثه با اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی مشخص نیست و ضرورت دارد با تعیین کارشناس، موارد مذکور معین گردد. بنابراین دعوی مطروحه را وارد تشخیص و به استناد مواد ۷و ۱۴ قانون دیوان رأی معترض عنه را نقض و مقرر می دارد کمیسیون هم عرض با در نظر گرفتن مراتب فوق، طبق مقررات قانونی مجددا به موضوع رسیدگی نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه ۳۲ دیوان عدالت اداری مستشار شعبه

کریمی تبار عبدالهی

مواد مرتبط

جستارهای وابسته