نظریه شماره 7/1400/2003 مورخ 1400/01/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره طرح دعوی مرتبط در چند حوزه قضایی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/2003
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۰۰۳
شماره پرونده۹۹-۱۲۷-۲۰۰۳ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۱/۱۶
موضوع نظریهقانون آیین دادرسی مدنی
محور نظریهدعاوی مرتبط

چکیده نظریه شماره 7/1400/2003 مورخ 1400/01/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره طرح دعوی مرتبط در چند حوزه قضایی: هرگاه دعوی مرتبط در یک دادگاه در دادگاه دیگری تحت رسیدگی باشد، دادگاه از رسیدگی به دعوا خودداری کرده پرونده را به دادگاه سابق می‌فرستد و اگر دعاوی مرتبط با هم در چندشعبه مطرح شود، فقط یک شعبه به آن رسیدگی میکند.

استعلام

در اولین جلسه دادرسی خوانده اعلام می دارد دعوی مرتبط در حوزه قضایی دیگری مطرح کرده است. اگر دعوی مرتبط در تاریخ مؤخر طرح شده باشد:

۱- آیا دادگاهی که سبق ارجاع دارد باید قرار توقف رسیدگی صادر کند تا دادگاه لاحق الارجاع پرونده مرتبط را به دادگاه سابق الارجاع بفرستد، یا این که توقف رسیدگی مستلزم نص است و لذا به دلیل نبودن نص قانون، دادگاه سابق الارجاع باید به رسیدگی ادامه دهد تا این که پرونده مرتبط توسط دادگاه لاحق الارجاع به دادگاه سابق الارجاع فرستاده شود؟

۲- آیا دادگاه لاحق الارجاع باید با صدور قرار امتناع از رسیدگی، پرونده مرتبط را به دادگاه سابق الارجاع بفرستد یا با صدور دستور قضایی؟

۳- اگر دادگاه لاحق الارجاع در فرستادن پرونده دعوی مرتبط تاخیر کند و دادگاه سابق الارجاع به رسیدگی خود ادامه دهد و پرونده در دادگاه سابق الارجاع معد صدور رأی اعم از قرار یا حکم شود، آیا دادگاه سابق الارجاع مادام که پرونده مرتبط به دادگاه سابق الارجاع فرستاده نشود، مجاز به صدور رأی در خصوص دعوی سابق الارجاع است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

حکم مقرر در ماده ۱۰۳ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ ناظر به دعاوی مرتبط با دعوای مطرح شده در چند شعبه مستقر در یک حوزه قضایی است و به پرونده هایی که در چند حوزه قضایی مختلف تشکیل شده و مطرح است، قابل تسری نیست؛ با این توضیح که فقط دعاوی مرتبط با هم که در چند شعبه و در یک حوزه قضایی مطرح باشد وفق مواد ۸۹ و ۱۰۳ قانون پیش گفته باید در یک شعبه تجمیع و رسیدگی شود.

مواد قانونی

جستارهای وابسته