نظریه شماره 7/1400/242 مورخ 1400/04/13 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره صلاحیت رسیدگی شعب متعدد دادگاه و مرجع صالح در دعوا اعتراض ثالث اجرایی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/242
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۴۲
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۲۷-۲۴۲ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۴/۱۳
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهآیین دادرسی مدنی

چکیده نظریه شماره 7/1400/242 مورخ 1400/04/13 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره صلاحیت رسیدگی شعب متعدد دادگاه و مرجع صالح در دعوا اعتراض ثالث اجرایی: مجموعه دادگاه‌های یک حوزه قضایی حتی با تعدد شعب یک دادگاه تلقی می‌شوند و صلاحیت یک شعبه در رسیدگی به دعاوی نسبت به شعبه دیگر همان دادگاه ذاتی است همچنین اعتراض ثالث اجرایی و اعسار در شعبه‌ای که رای در آن اجرا می‌شود رسیدگی می‌گردد.

استعلام

۱-آ یا شعب دادگاه عمومی حقوقی یک حوزه قضایی برای مثال حوزه قضایی تهران یک دادگاه تلقی می شوند؟

۲- در دعوای اعتراض ثالث اجرایی یا اعسار از پرداخت محکوم به، مرجع صالح برای رسیدگی به دعوا دادگاهی است که رأی نخستین را صادر کرده است؟

آیا می توان در فرضی که رأی نخستین در یکی از شعب دادگاه عمومی حقوقی یک حوزه قضایی صادر شده است، رسیدگی به دعاوی مذکور را در شعبه دیگر دادگاه همان حوزه قضایی انجام داد؟ به عبارت دیگر، آیا صلاحیت رسیدگی یک شعبه دادگاه در رسیدگی به دعاوی مذکور نسبت به شعبه دیگر همان دادگاه ذاتی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، دادگاه های یک حوزه قضایی (در فرض سؤال شهر تهران)، یک دادگاه تلقی می شود و تعدد شعب این دادگاه موجب تجزیه دادگاه و تشکیل دادگاه های متعدد نمی شود تا بحث اختلاف در صلاحیت بین شعب قابل تصور باشد.

ثانیا:، اعتراض ثالث اجرایی و نیز اعسار از پرداخت محکوم به از امور راجع به اجرا هستند و طبیعتا در شعبه ای قابل رسیدگی است که رأی زیر نظر آن اجرا می شود.

جستارهای وابسته