نظریه شماره 7/1400/252 مورخ 1400/05/04 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تخفیف مجازات تعزیری پس از صدور حکم

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/252
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۵۲
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۸۶/۲-۲۵۲ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۵/۰۴
موضوع نظریهحقوق کیفری
محور نظریهجرایم و مجازات ها

چکیده نظریه شماره 7/1400/252 مورخ 1400/05/04 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تخفیف مجازات تعزیری پس از صدور حکم: دادگاه صادر کننده حکم قطعی نسبت به تعیین مجازات و تخفیف آن صلاحیت اقدام دارد و درخصوص تبدیل و تعلیق اجرای مجازات مانند تبدیل شلاق تعزیری به جزای نقدی می‌تواند مقررات ارفاقی را در حدود قانونی جدید اعمال کند.

استعلام

مطابق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری و ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی، آراء محکومیت صادره قبلی قابل تجدیدنظر و تقلیل و تبدیل مجازات است. چنانچه دادگاه بدوی در خصوص بزه توهین مبادرت به صدور حکم شلاق تعزیری تعلیقی نموده و مطابق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری می بایست این مجازات به جزای نقدی درجه شش تبدیل گردد، آیا دادگاه تجدید نظر در مقام تبدیل شلاق به جزای نقدی، تکلیفی به تعلیق آن نیز دارد؟ چنانچه حکم به تعلیق داده نشود، با ماده ۴۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری و لزوم عدم تشدید مجازات در مرحله تجدیدنظر مغایرت دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مستفاد از بند ب ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، دادگاه صادرکننده حکم قطعی تنها در حدود مقرر در این بند مجاز به صدور حکم اصلاحی و تخفیف مجازات است و حق ورود به ماهیت و اتخاذ تصمیم در مواردی از قبیل مجرمیت، برائت، تغییر عنوان مجرمانه، بررسی ادله جرم و موانع مسؤولیت کیفری را ندارد و تنها پیرامون تعیین مجازات با لحاظ قانون لاحق اقدام می کند؛ بنابراین در حدودی که قانون جدید اقتضاء می کند و پیش از آن شرایط قانونی وجود نداشته، امکان تخفیف مجازات و یا استفاده از نهادهای ارفاقی، مانند تعیین مجازات جایگزین حبس یا تعلیق اجرای مجازات وجود دارد. بدیهی است حق مکتسبه قبلی محکوم علیه در تخفیف مجازات یا برخورداری از نهادهای ارفاقی در رأی تصحیحی باید لحاظ شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته