نظریه شماره 7/1400/255 مورخ 1400/03/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره الزام به حضور قاضی مشاور زن در امور غیرترافعی دادگاه خانواده

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/255
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۵۵
شماره پرونده۱۴۰۰-۹/۱۶-۲۵۵ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۳/۱۲
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهدعاوی خانوادگی

چکیده نظریه شماره 7/1400/255 مورخ 1400/03/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره الزام به حضور قاضی مشاور زن در امور غیرترافعی دادگاه خانواده: الزام به حضور قاضی مشاور زن مربوط به دعاوی خانوادگی است که جنبه مشورتی دارد و در پرونده‌های غیرترافعی اخدنظر قاضی مشاور زن الزامی نیست.

استعلام

آیا حضور قاضی مشاور زن در کلیه جلسات رسیدگی که در دادگاه خانواده تشکیل می شود، حسب مواد ۲ و ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ در دعاوی مانند اعسار، اعتراض ثالث و ... که در ماده ۴ این قانون به آن ها اشاره نشده است، الزامی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، هرچند صدر ماده ۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، رسمیت جلسات دادگاه خانواده را مقید به حضور قاضی مشاورکرده است؛ اما با توجه به ذیل این ماده که اظهارنظر قاضی مشاور را صرفا در خصوص دعاوی مفید آثار قلمداد کرده است، لذا الزام به حضور قاضی مشاور مربوط به دعاوی است و در خصوص امور دیگری که در صلاحیت دادگاه خانواده است و جنبه غیرترافعی دارد، از جمله تغییر جنسیت، اخذ نظر قاضی مشاور الزامی نیست.

ثانیا، با عنایت به این که دعاوی فرض استعلام (اعسار و اعتراض ثالث) جنبه ترافعی دارد؛ لذا کسب نظر قاضی مشاور الزامی است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته