نظریه شماره 7/1400/407 مورخ 1400/06/22 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره قابل گذشت تلقی شدن بزه های جعل و استفاده از سند مجعول

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/407
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۴۰۷
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۴۰۷ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۶/۲۲
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهجرایم قابل گذشت

چکیده نظریه شماره 7/1400/407 مورخ 1400/06/22 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره قابل گذشت تلقی شدن بزه های جعل و استفاده از سند مجعول: اگر سند مجعول به زیان کسی مورد استناد قرار گرفته باشد، متضرر محسوب می شود و می تواند عنوان شاکی خصوصی را داشته باشد. با این حال تشخیص مصادیق قابل گذشت بودن جرم در هر مورد به عهده مرجع قضایی رسیدگی کننده است.

استعلام

با توجه به قابل گذشت تلقی شدن بزه های جعل و استفاده از سند مجعول عادی، چنانچه امضای الف ذیل سند عادی جعل شده باشد و این سند علیه شخص ب مورد استناد قرار گیرد و شخص ب مدعی جعل سند عادی باشد، آیا شخص ب در طرح شکایت جعل و استفاده از سند مجعول ذی سمت محسوب می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مطابق ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، بزه دیده شخصی است که از وقوع جرمی متحمل ضرر و زیان می شود و چنانچه تعقیب مرتکب را درخواست کند، شاکی نامیده می شود و ضرر و زیان هم اعم است از ضرر و زیان مادی و معنوی. تبصره ۱ ماده یادشده، ضرر و زیان معنوی را صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی و خانوادگی یا اجتماعی دانسته است؛ بنابراین در فرض سؤال، اگر سند مجعول به زیان کسی مورد استناد قرار گرفته باشد، متضرر محسوب می شود و می تواند عنوان شاکی را داشته باشد. با این حال تشخیص مصادیق شاکی در هر مورد به عهده مرجع قضایی رسیدگی کننده است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته