نظریه شماره 7/1400/425 مورخ 1400/06/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعرفه حق الوکاله در دعاوی مطالبه مهریه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1400/425 مورخ 1400/06/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعرفه حق الوکاله در دعاوی مطالبه مهریه: در دعاوی مطالبه مهریه، حق الوکاله مطابق با ماده ۱۳ آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ تعیین می‌گردد و بر همین مبنا تمبر مالیاتی محاسبه و اخذ می‌شود.

نظریه مشورتی 7/1400/425
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۴۲۵
شماره پرونده۱۴۰۰-۹۷-۴۲۵ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۶/۰۶
موضوع نظریهحقوق تعهدات
محور نظریهتعرفه حق الوکاله

استعلام

وفق ماده ۱۰۳ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می کنند مکلفند در وکالت نامه های خود رقم حق الوکاله ها را قید نمایند و معادل پنج درصد آن بابت علی الحساب مالیاتی روی وکالت نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر در زیر باشد:

الف: در دعاوی و اموری که خواسته آنها مالی است پنج درصد حق الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله هم چنین در ماده ۱۳ آیین نامه تعرفه حق الوکاله حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ریاست محترم قوه قضاییه، حق الوکاله دعاوی خانوادگی حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر دویست میلیون ریال پیش بینی شده است. حال در دعاوی با موضوع مطالبه مهریه از نوع سکه یا وجه رایج که خواسته مالی است و به نرخ روز تقویم و تقدیم می شود، مبنای محاسبه و اخذ تمبر مالیاتی وکیل مبلغ مقوم شده است و یا آن که حدود ماده ۱۳ آیین نامه یاد شده باید لحاظ شود.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با عنایت به این که در بند الف ماده ۱۳ آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ به مطلق دعاوی خانوادگی یا دعاوی مالی ناشی از زوجیت تصریح شده است، بنابراین در دعاوی مطالبه مهریه، حق الوکاله مطابق با ماده ۱۳ این آیین نامه تعیین می شود. و بر همین مبنا تمبر مالیاتی محاسبه و اخذ می گردد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته