نظریه شماره 7/1400/579 مورخ 1400/09/13 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مقررات تبصره ۲ ماده ۱۰۰ در قانون آیین دادرسی کیفری

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/579
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۵۷۹
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۵۷۹ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۹/۱۳
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهتحقیقات مقدماتی

چکیده نظریه شماره 7/1400/579 مورخ 1400/09/13 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مقررات تبصره ۲ ماده ۱۰۰ در قانون آیین دادرسی کیفری: ارائه اسناد و مدارک طبقه بندی شده به شاکی طبق تبصره ۲ ماده ۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری ممنوع اعلام شده است. لذا بر این اساس اگر پرونده حاوی هرگونه اسناد، مدارک و اطلاعات دارای طبقه بندی باشد، ارائه آن اسناد به شاکی ممنوع است و تشخیص مصداق بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.

استعلام

۱- آیا تبصره ۲ ماده ۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص ممنوع بودن ارائه اسناد و مدارک طبقه بندی، شامل نظر کارشناس رسمی دادگستری که حاوی اطلاعات دارای به کلی سری است نیز می شود؟

۲-آیا حکم مذکور در تبصره ۲ ماده ۱۰۰ در قانون آیین دادرسی کیفری به مرحله تحقیقات مقدماتی و در دادسرا اختصاص است یا این که دادگاه هم باید به این ممنوعیت توجه کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- تبصره ۲ ماده ۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ ارائه اسناد و مدارک طبقه بندی شده به شاکی را ممنوع اعلام کرده است. بر این اساس و با لحاظ ماده یک آیین نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی و ... چنانچه پرونده حاوی هرگونه اسناد، مدارک و اطلاعات دارای طبقه بندی باشد، ارائه آن اسناد به شاکی ممنوع است و تشخیص مصداق بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.

۲- ممنوعیت های موضوع تبصره ۲ ماده ۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ ناظر به مرحله تحقیقات مقدماتی است که حسب مورد ممکن است در دادسرا و یا دادگاه انجام گیرد و به محاکمه دادگاه تسری ندارد؛ در مرحله اخیر مطابق تبصره ماده ۳۵۱ این قانون رفتار می شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته