نظریه شماره 7/1400/788 مورخ 1400/10/19 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره شرایط تعلق نفقه به زوجه در حبس

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/788
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۷۸۸
شماره پرونده۱۴۰۰-۹/۱-۷۸۸ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۱۰/۱۹
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهنفقه

چکیده نظریه شماره 7/1400/788 مورخ 1400/10/19 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره شرایط تعلق نفقه به زوجه در حبس: مطابق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی، عدم تمکینی که موجب محرومیت زوجه از نفقه می شود، باید ارادی و به خواست زوجه باشد. از این رو صرف در حبس بودن زوجه و ناتوانی وی در انجام تکالیف زناشویی، نشوز محسوب نمی شود.

استعلام

چنانچه به تقاضای محکوم له (زوج) محکوم علیه (زوجه) به علت عدم پرداخت دین تجاری حبس شود و زوجه در دوران حبس نتواند در منزل شوهر زندگی و تکالیف زناشویی خود را انجام دهد، آیا در این دوران نفقه به زوجه تعلق می گیرد؟ آیا منظور از تمکین که از شرایط حق نفقه است امکان تمکین مادی است؟ آیا این نوع حبس به تقاضای زوج از موارد عذر موجه برای عدم تمکین است؟ قانون ساکت است؛ نظر آن مرجع در این خصوص چیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به عبارت امتناع کند در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی، عدم تمکینی که موجب محرومیت زوجه از نفقه می شود، باید ارادی و به خواست زوجه باشد؛ بنابراین در فرض سؤال که زوج صرف نظر از حکم مقرر در مواد ۱۱۰۲ و ۱۱۰۳ قانون مدنی مبنی بر تکلیف زوجین به حسن معاشرت و معاضدت در تشیید مبانی خانواده؛ ولو به سبب استیفای مطالبات خود، در اجرای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴، موجبات حبس زوجه را فراهم آورده است، صرف در حبس بودن زوجه و ناتوانی وی در انجام تکالیف زناشویی، نشوز محسوب نمی شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته