نظریه شماره 7/1400/830 مورخ 1400/10/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اعتراض شهرداری به آرا خلاف قانون

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/830
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۸۳۰
شماره پرونده۱۴۰۰-۶۶-۸۳۰ ع
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۱۰/۲۵
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهاعتراض به آرا

چکیده نظریه شماره 7/1400/830 مورخ 1400/10/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اعتراض شهرداری به آرا خلاف قانون: چنانچه به تشخیص شهرداری رأی صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری بر خلاف قانون باشد، شهرداری مکلف به اعتراض به رأی است.

استعلام

کلیه تخلفات ساختمانی در محدوده و حریم شهرها به کمیسیون موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی ارجاع می شود و شهرداری ها به استناد آرای صادره از کیمسیون های مربوطه اقدام لازم را معمول می دارند. نظر به این که در برخی از پرونده ها با تخلفاتی چون تغییر جبهه ساخت، تغییر کاربری ملک از مسکونی به تجاری، تعرض به معبر و ... مواجهیم و کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ یادشده به رغم درخواست شهرداری مبنی بر اعمال تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون مذکور، حکم بر اخذ جریمه صادر می کند، تکلیف شهرداری پس از صدور رأی چیست؟ آیا ملزم است به رأی صادره از کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ اعتراض کند و یا این که می تواند با اجرای رأی بدوی و اخذ جریمه پرونده را مختومه کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

(صرف نظر از مثال های مطرح شده در استعلام) چنانچه به تشخیص شهرداری رأی صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی بر خلاف قانون باشد، شهرداری مکلف به اعتراض به رأی است و در غیر این صورت تکلیفی به اعتراض ندارد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته