نظریه شماره 7/1400/892 مورخ 1401/01/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد اعتبار نظریه پزشکی قانونی و مشمولیت پزشک قانونی در زمره کارشناسان

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1400/892 مورخ 1401/01/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در خصوص اعتبار نظریه پزشکی قانونی و مشمولیت پزشک قانونی در زمره کارشناسان: به استناد ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری، پزشک قانونی، کارشناس محسوب میشود و به جز چند مورد خاص که اساسا از شمول وظایف سازمان پزشکی قانونی خارج است، مشمول کلیه احکام مقرر در باب کارشناسی می شود.

نظریه مشورتی 7/1400/892
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۸۹۲
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۸۹۲ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۱/۲۱
موضوع نظریهنظریه شماره 7/1400/892 مورخ 1401/01/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه
محور نظریهاعتبار نظریه پزشکی قانونی و مشمولیت پزشک قانونی در زمره کارشناسان

استعلام

حسب ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی، ماده ۱۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری و بند ۱ ماده ۱ قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور، معاینه جراحات آثار ضرب و جرح، صدمات بدنی و ... توسط پزشکی قانونی به عمل می آید. حال این سؤال مطرح می شود که آیا نظریه پزشکی قانونی صرفا از جهت اثباتی دارای ارزش نظریه کارشناس است و یا این که در حکم نظریه کارشناس محسوب می شود؛ به این معنی که شامل کلیه احکام مقرر در باب کارشناسی من جمله جهات رد کارشناس (موضوع تبصره ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری)، لزوم تعیین مهلت و جواز استمهال برای یک مرتبه و در نهایت ابلاغ تمدید مهلت به کارشناس و اصحاب دعوا (ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری)، ابلاغ نظریه کارشناس به اصحاب دعوا (ماده ۱۶۱ قانون آیین دادرسی کیفری) و ... می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

به صراحت ماده ۱۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری، پزشک قانونی، کارشناس است و به جز چند مقرره خاص که به اجرای وظایف سازمانی سازمان پزشکی قانونی، موضوع ماده یک قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی اصلاحی ۱۳۸۸ مربوط بوده و به این دلیل در خصوص این سازمان موضوعیت ندارد (همانند صدور قرار ارجاع امر به کارشناس، انتخاب کارشناس به قید قرعه و تعیین دستمزد کارشناس از سوی بازپرس) در سایر احکام، نظر پزشکی قانونی نیز همانند نظر کارشناس تابع احکام مقرر نظیر ابلاغ نظریه کارشناس و تعیین مهلت و غیره است.

مواد مرتبط

جستار های وابسته