نظریه شماره 7/1400/90 مورخ 1400/02/27 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره صدور قرار تامین کیفری برای شخص حقوقی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/90
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۹۰
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۹۰ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۲/۲۷
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهقرار تامین کیفری

چکیده نظریه شماره 7/1400/90 مورخ 1400/02/27 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره صدور قرار تامین کیفری برای شخص حقوقی: در صورت توجه اتهام به شخص حقوقی، اختیار صدور یا عدم صدور قرار تأمین به قاضی رسیدگی کننده محول شده است. مستنبط از ماده ۶۸۹ و مواد ۵ و ۶ قانون آیین دادرسی کیفری این است که صدور قرارهای تأمین خاص اختیاری مقرر در بندهای الف و ب ماده ۶۹۰ قانون موصوف علی الاصول فرع بر تفهیم اتهام است.

استعلام

با توجه به عبارت در صورت اقتضا در ماده ۶۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری و وجود دلیل کافی در توجه اتهام به شخص حقوقی، آیا صدور قرار تأمین برای شخص حقوقی اختیاری است یا الزامی؟ آیا قاضی می تواند بدون تبیین اتهام، مبادرت به صدور قرار تأمین خاص برای اشخاص حقوقی کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، با توجه به عبارت در صورت اقتضاء در ماده ۶۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، در صورت توجه اتهام به شخص حقوقی، اختیار صدور یا عدم صدور قرار تأمین به قاضی رسیدگی کننده محول شده است. بر این اساس، اگر اوضاع و احوال و محتویات پرونده اقتضاء داشته باشد، صدور یک یا هر دو تأمین موضوع این ماده لازم (و در غیر این صورت لازم نیست.) است و تشخیص وجود مقتضای صدور قرار بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.

ثانیا، مستنبط از ماده ۶۸۹ و مواد ۵ و ۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ (مبنی بر تضمین و تدارک حقوق دفاعی متهم (اعم از شخص حقیقی و حقوقی) از جمله آگاهی از موضوع و ادله اتهام انتسابی) این است که صدور قرارهای تأمین خاص اختیاری مقرر در بندهای الف و ب ماده ۶۹۰ قانون موصوف علی الاصول فرع بر تفهیم اتهام است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته