نظریه شماره 7/1401/1031 مورخ 1402/04/17 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان توقیف و وصول دیون متوفی از محل پاداش پایان خدمت مستخدم متوفی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1401/1031 مورخ 1402/04/17 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان توقیف و وصول دیون متوفی از محل پاداش پایان خدمت مستخدم متوفی: به استناد تبصره 2 ماده یک قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان دولت مصوب 1375، در صورت فوت مستخدم، پاداش پایان خدمت به وراث قانونی مستخدم تعلق میگیرد و اساسا از شمول ماترک مستخدم متوفی خارج است. در نتیجه امکان توقیف و وصول دیون از محل این پاداش وجود ندارد.

نظریه مشورتی 7/1400/816
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۸۱۶
شماره پرونده۱۴۰۰-۳/۱-۸۱۶ ع
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۲/۱۷
موضوع نظریهنظریه مشورتی
محور نظریهعدم امکان توقیف پاداش پایان خدمت متوفی

استعلام

در راستای دستورالعمل نحوه استعلام حقوقی شماره ۹۰۰۰/۱۴۶۵۱/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۹/۱۹ سوال زیر اعلام می گردد.

در پرونده اجرایی به محض فوت محکوم علیه طلبکار اول به واحد اجرای احکام مراجعه و تمامی پاداش مرحوم را بابت طلب خود توقیف کرده است و مؤخر بر آن طلبکار دوم که طلب وی بیش از طلبکار اول بوده به عنوان توقیف کننده دوم، مازاد همان پاداش متعلق به مرحوم را توقیف کرده است.

سوال آن است که آیا توقیف کننده مقدم، وفق ماده ۱۴۸ قانون اجرای احکام مدنی اولویت توقیف دارد و در صورت تکافوی پاداش بعد از وصول تمامی طلب توقیف کننده مقدم به توقیف کننده موخر می رسد و به دیگر کلام آیا تقدم و رجحان قوانین مندرج در ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی شامل ماده ۱۴۸ قانون یاد شده برای متوفی هم کارائی دارد یا خیر؟ یا این که وفق صدر ماده ۲۲۶ قانون امور حبسی ترکه باید بین طلبکاران به نسبت طلب تقسیم شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به تبصره ۲ ماده یک قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵ در صورت فوت مستخدم، پاداش موضوع این ماده (پاداش پایان خدمت) به وراث قانونی مستخدم متوفی، موضوع ماده ۸۶ قانون استخدام کشوری تعلق می گیرد؛ بنابراین، با توجه به نظریه شماره ۴۶۸۳۸/۳۰/۹۱ مورخ ۷/۳/۱۳۹۱ شورای نگهبان و از آن جا که تعلق پاداش مزبور به ورثه داخل در ترکه قرار نگرفته است و این تعلق مستقیما صورت می پذیرد، از شمول ماترک مستخدم متوفی و احکام مربوط به آن خارج است. بنا به مراتب فوق پرسش های مطرح شده که مبتنی بر امکان توقیف و وصول دیون متوفی از محل پاداش پایان خدمت مستخدم متوفی مطرح شده است، موضوعا منتفی است.

مواد مرتبط

عدم امکان توقیف پاداش پایان خدمت متوفی

به استناد تبصره 2 ماده یک قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان دولت مصوب 1375، پاداش پایان خدمت به وراث قانونی مستخدم تعلق میگیرد و اساسا از شمول ماترک مستخدم متوفی خارج است.[۱]

جستار های وابسته

طلب

توقیف

وراث قانونی

ماترک

دین