نظریه شماره 7/1401/108 مورخ 1401/03/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد قطعیت رای بعد از انقضاء مهلت تجدیدنظر خواهی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1401/108 مورخ 1401/03/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد قطعیت رای بعد از انقضاء مهلت تجدیدنظر خواهی: رأی صادره به محض سپری شدن مهلت تجدید نظرخواهی قطعی و لازم الاجرا می شود و اگر پس از سپری شدن مهلت تجدید نظرخواهی، درخواست یا دادخواست تجدید نظرخواهی تقدیم شود و دادگاه به دلیل تجدید نظرخواهی خارج از مهلت، با قرار مقتضی آن را مردود اعلام کند عدم قطعیت قرار رد دادخواست تجدید نظرخواهی مانع اجرای رأی نیست.

نظریه مشورتی 7/1401/108
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۰۸
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۲۷-۱۰۸ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۳/۲۵
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهتجدیدنظر

استعلام

چنانچه در پرونده ای حکم بر محکومیت صادر شده باشد و پس از سپری شدن مهلت تجدیدنظر خواهی، درخواست یا دادخواست تجدید نظرخواهی تقدیم شود و دادگاه به دلیل تجدید نظرخواهی خارج از مهلت، با قرار مقتضی آن را مردود اعلام کند، آیا در صورت اعتراض به این قرار، دادنامه اصلی که پس از مهلت تجدید نظرخواهی نسبت به آن تجدید نظرخواهی شده است، قابل اجرا است؟ به عبارت دیگر، آیا با وجود این که قرار رد تجدید نظرخواهی قابل اعتراض است، دادنامه تجدیدنظر خواسته اصلی، قطعی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

رأی صادره به محض سپری شدن مهلت تجدید نظرخواهی قطعی و لازم الاجرا می شود و تشخیص انقضای این مهلت بر عهده دادگاه بدوی است؛ بنابراین، هرگاه به نظر این دادگاه دادخواست تجدید نظرخواهی خارج از مهلت تقدیم شده باشد، به درخواست ذی نفع، اجرای رأی برابر مقررات، تکلیف این دادگاه است و عدم قطعیت قرار رد دادخواست تجدید نظرخواهی موضوع قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ مانع اجرای رأی نیست. بدیهی است اگر موضوع مشمول ماده ۳۴۰ این قانون باشد، دادگاه باید وفق این ماده رفتار و در صورت پذیرش دادخواست تجدید نظرخواهی، دستور توقف اجرای رأی را نیز صادر کند.

مواد مرتبط

جستار های وابسته