نظریه شماره 7/1401/1148 مورخ 1402/01/26 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مواعد قانونی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1148
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۱۴۸
شماره پرونده۱۴۰۱-۳/۱-۱۱۴۸ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۱/۲۶
موضوع نظریهقانون آیین دادرسی مدنی
محور نظریهمواعد قانونی

چکیده نظریه شماره 7/1401/1148 مورخ 1402/01/26 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مواعد قانونی: کلیه مواعد مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی برای افراد مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ می باشد. بر این اساس، تمامی مواعد قانونی مذکور در قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ برای امر ابلاغ و اقدام که کمتر از دو ماه است، برای افراد مقیم خارج از کشور، دو ماه است.

استعلام

با توجه به ماده ۴۴۶ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ و ماده ۳۲ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶، آیا مهلت های مربوط به مرحله اجرای احکام نیز برای افراد مقیم خارج از کشور دو ماه محاسبه می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مطابق ماده ۳۲ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ حساب مواعد مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی است ... و به موجب ماده ۴۴۶ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، کلیه مواعد مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی برای افراد مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ می باشد. بر این اساس، تمامی مواعد قانونی مذکور در قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ برای امر ابلاغ و اقدام که کمتر از دو ماه است، برای افراد مقیم خارج از کشور، دو ماه است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته