نظریه شماره 7/1401/1206 مورخ 1401/12/02 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1401/1206 مورخ 1401/12/02 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد احضار و تذکر و یا اخذ تعهد کتبی از اطفال نسبت به عدم تکرار جرم: تصمیم موضوع بند ت ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اقدام تأمینی و تربیتی است و و در قانون، ضمانت اجرای خاصی برای تخطی از آن پیش بینی نشده است و همچنین این اقدامات توسط توسط دادگاه اطفال اتخاذ می شود.

نظریه مشورتی 7/1401/1206
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۲۰۶
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۸۶/۱-۱۲۰۶ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۱۲/۰۲
موضوع نظریهحقوق جزای اختصاصی
محور نظریهمجازات ها و جرایم اطفال و نوجوانان

استعلام

در بند ت ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی و در خصوص جرایم اطفال، اشاره به احضار و تذکر و یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار جرم شده است.

حال سؤال اینجاست که احضار یا تذکر یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار، از وظایف دادگاه رسیدگی کننده به جرایم اطفال و نوجوانان می باشد یا اجرای احکام؟ اگر از وظایف دادگاه می باشد، آیا قبل از صدور حکم می بایست صورت پذیرد یا بعد از آن؟ در صورتی که متهم تعهد کتبی ندهد تکلیف چیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

الف- با عنایت به صراحت صدر ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، تصمیم موضوع بند ت ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ (اخطار و تذکر و یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار جرم) اقدام تأمینی و تربیتی است و توسط دادگاه اطفال اتخاذ می شود.

ب- در جرایم تعزیری در خصوص متهمان مشمول ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، یعنی افراد بین ۹ تا ۱۵ سال تمام شمسی، با توجه به این که سیاست مقنن نسبت به این افراد، حمایتی و غیرکیفری است، تصمیمات و اقدامات مرجع قضایی (دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان) نسبت به ایشان صرفا اقدامات تأمینی و تربیتی است و محکومیت به کیفر منتفی است.

پ- تصمیم مقرر در بند ت ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ از جمله اقدامات تأمینی و تربیتی است و در قانون، ضمانت اجرای خاصی برای تخطی از آن پیش بینی نشده است.

مواد مرتبط

جستار های وابسته