نظریه شماره 7/1401/133 مورخ 1401/03/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1401/133 مورخ 1401/03/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد همزمانی طرح پرونده در دادگاه تجدیدنظر و دعوا مرتبط در دادگاه بدوی: اگر دعوایی که در دادگاه تجدید نظر مطرح می باشد، با دعوای مطروحه در دادگاه بدوی ارتباط کامل دارد، بر اساس ماده 19 قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه بدوی باید تا زمان اتخاذ تصمیم دادگاه تجدید نظر رسیدگی را متوقف کند. چنانچه دادگاه موضوع مطروحه را از مصادیق صدور قرار اناطه بداند، به استناد ماده ۲۱ قانون یادشده قرار اناطه صادر می کند.

نظریه مشورتی 7/1401/133
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۳۳
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۲۷-۱۳۳ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۳/۳۰
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهصلاحیت دادگاه

استعلام

پرونده ای در دادگاه تجدیدنظر مطرح به رسیدگی است؛ یکی از طرفین مدعی است دعوای مرتبط با موضوع خواسته در دادگاه بدوی در حال رسیدگی است. تکلیف دادگاه تجدید نظر چیست؟

۱- آیا ایراد مذکور قابل استماع است و باید به آن ترتیب اثر داده شود؟

۲- در فرض پذیرش ایراد مطروحه، دادگاه چه تصمیمی باید اتخاذ کند؟ آیا پرونده باید از آمار کسر شود؟

۳- آیا دادگاه تجدید نظر حق صدور قرار اناطه در پرونده کیفری یا توقف رسیدگی موضوع ماده ۱۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ را دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱ و ۲- اگر دعوایی که در دادگاه تجدید نظر مطرح می باشد، با دعوای مطروحه در دادگاه بدوی ارتباط کامل دارد، به نظر می رسد با استفاده از ملاک ماده ۱۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، دادگاه بدوی باید تا زمان اتخاذ تصمیم دادگاه تجدید نظر رسیدگی را متوقف کند.

۳- مطابق ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ ترتیبات رسیدگی در دادگاه تجدید نظر استان مطابق قواعد و مقررات مربوط به مرحله نخستین است؛ بنابراین، اگر این دادگاه موضوع مطروحه را از مصادیق صدور قرار اناطه بداند، به استناد ماده ۲۱ قانون یادشده قرار اناطه صادر می کند.

مواد مرتبط

جستار های وابسته