نظریه شماره 7/1401/1350 مورخ 1402/04/26 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نگهداری دارو در منزل و کشف آن

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1350
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۳۵۰
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۸۶-۱۳۵۰ک
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۲۶
موضوع نظریهقانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
محور نظریهدارو

چکیده نظریه شماره 7/1401/1350 مورخ 1402/04/26 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نگهداری دارو در منزل و کشف آن: نگهداری داروهای ساخت خارج، چنانچه در حدود متعارف و برای مصارف شخصی و غیرتجاری باشد، برابر ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تبصره یک ذیل آن جرم نیست. نگهداری داروهای تولید داخل در منزل در حدود متعارف و برای مقاصد غیرتجاری، با لحاظ تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون پیش گفته جرم نیست.

استعلام

امروزه مرسوم است افراد مبادرت به نگهداری و بعضا فروش دارو خارج از شبکه رسمی (داروخانه) می نمایند. حال سؤال این است آیا نگهداری دارو در منزل و کشف آن توسط مرجع انتظامی دارای نص کیفری می باشد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، مطابق ماده ۵۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/۷/۱۴۰۰، خرید، فروش و پخش داروهای رایج در سقط جنین خارج از سامانه ردیابی و رهگیری فراورده های دارویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز حمل و نگهداری این داروها بدون نسخه پزشک؛ و همچنین برابر تبصره ۲ ماده ۶۱ قانون پیش گفته، فراهم کردن داروهای سقط جنین به طور گسترده، جرم و مستوجب مجازات است.

ثانیا، نگهداری داروهای ساخت خارج، چنانچه در حدود متعارف و برای مصارف شخصی و غیرتجاری باشد، برابر ماده ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاحی ۱۴۰۰ و تبصره یک ذیل آن جرم نیست.

ثالثا، نگهداری داروهای تولید داخل در منزل در حدود متعارف و برای مقاصد غیرتجاری، با لحاظ تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون پیش گفته جرم نیست.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته