نظریه شماره 7/1402/22 مورخ 1402/04/03 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره حکم به دو بار قصاص جانی، توسط اولیای دم مقتولین

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/22 مورخ 1402/04/03 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره حکم به دو بار قصاص قاتل، توسط اولیای دم مقتولین: برابر ماده ۳۸۳ قانون مجازات اسلامی: اگر یک نفر، دو یا چند نفر را عمدا به قتل برساند، اولیای دم هر یک از مقتولان می توانند به تنهایی و بدون گرفتن رضایت اولیای مقتولان دیگر و بدون پرداخت سهمی از دیه به آنان اقدام به قصاص کنند ؛ بنابر این در فرض سؤال، اجرای حکم قصاص به درخواست اولیای دم یکی از مقتولان که همگی کبیر و عاقل هستند منوط به اعلام نظر اولیای دم مقتول دیگر نیست.

نظریه مشورتی 7/1402/221
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۲۲۱
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۸۵-۲۲۱ک
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۰۳
موضوع نظریهقانون مجازات اسلامی
محور نظریهقصاص

استعلام

مردی مرتکب قتل عمدی دو مرد مسلمان می‌‌شود و حکم به دو بار قصاص صادر شده و قطعی می‌شود. در مرحله اجرای احکام اولیای دم بالغ و عاقل یکی از مقتولین تقاضای قصاص می‌کنند و در اولیای دم مقتول دیگر یک نفر بالغ می‌باشد و مابقی صغیر می‌باشند (زیر 4 سال و پسر) و فرد بالغ تقاضای قصاص می‌کند. سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که: 1- آیا با درخواست اولیای دم که همگی بالغ و عاقل هستند و صدور استیذان، می‌‌‌‌‌‌‌‌توان بدون اینکه منتظر موضع اولیای دم مقتول دیگر بود، حکم قصاص را اجرا کرد یا اینکه بایستی سهم اولیای دم مقتول دیگر را که صغیر هستند پرداخت نمایند؟ 2- چنانچه ولی‌ دم بالغ مقتول دیگر (که اولیای دم صغیر نیز دارند) تقاضای دیه نماید، آیا اجرای قصاص از ناحیه اولیای دم بالغ و عاقل مقتول دیگر مستلزم پرداخت سهم خواهان دیه به وی می‌باشد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

برابر ماده ۳۸۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲: اگر یک نفر، دو یا چند نفر را عمدا به قتل برساند، اولیای دم هر یک از مقتولان می توانند به تنهایی و بدون گرفتن رضایت اولیای مقتولان دیگر و بدون پرداخت سهمی از دیه به آنان اقدام به قصاص کنند ؛ بنابر این در فرض سؤال، اجرای حکم قصاص به درخواست اولیای دم یکی از مقتولان که همگی کبیر و عاقل هستند منوط به اعلام نظر اولیای دم مقتول دیگر نیست.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته