نظریه شماره 7/1402/278 مورخ 1402/05/23 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعوای مطالبه مهریه از ماترک متوفی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/278 مورخ 1402/05/23 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعوای مطالبه مهریه از ماترک متوفی: ورثه زوج به نسبت سهم الارث خود از ترکه متوفی موظف به تأدیه سکه به محکوم لها (زوجه) هستند و در صورت امتناع از اجرای حکم و عدم دسترسی به مسکوکات طلا نزد ایشان، معادل قیمت سکه ها به قیمت زمان اداء به نسبت سهم هر یک از آنان از ماترک محاسبه و وصول می شود.

نظریه مشورتی 7/1402/278
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۲۷۸
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۱-۲۷۸ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۵/۲۳
موضوع نظریهقانون مدنی
محور نظریهمطالبه مهریه از ورثه

استعلام

در پرونده ای زوجه به طرفیت ورثه زوج دعوای مطالبه مهریه از ماترک را مطرح کرده است. زوج در سال ۱۳۹۸ فوت کرده و دیه وی حسب مدارک پرونده توسط یکی از ورثه (پدر متوفی) دریافت شده است. آیا محکوم علیه مذکور صرفا معادل همان مالی که از ترکه قبول و دریافت کرده است، باید پاسخگو باشد و یا با توجه به اینکه حسب ادعای محکوم لها، مبلغ دیه متوفی در سال ۱۳۹۸ کفاف کل مهریه را می نموده، دین باید وفق شاخص بانک مرکزی معادل سازی و مشخص شود میزان دیه دریافتی در آن سال معادل چند سکه بهار آزادی بوده است و محکوم علیه بر این اساس مهریه را بپردازد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض سؤال که دیه زوج متوفی بر خلاف الزامات قانونی حاکم، پیش از ادای محکومیت مالی وی به پرداخت مهریه زوجه بین وراث تقسیم شده است، ورثه زوج به نسبت سهم الارث خود از ترکه متوفی موظف به تأدیه سکه به محکوم لها (زوجه) هستند و در صورت امتناع از اجرای حکم و عدم دسترسی به مسکوکات طلا نزد ایشان، معادل قیمت سکه ها به قیمت زمان اداء به نسبت سهم هر یک از آنان از ماترک محاسبه و وصول می شود.

جستارهای وابسته