نظریه شماره 7/1402/288 مورخ 1402/06/18 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره پرسش سوال از شهود توسط اصحاب دعوا

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/288 مورخ 1402/06/18 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره پرسش سوال از شهود توسط اصحاب دعوا: رعایت مقررات مربوط به استماع گواهی گواهان؛ از جمله در خصوص سؤالاتی که از گواه می شود، ضروری است؛ بر این اساس، در صورت طرح سؤالات خارج از موضوع دعوا، دادگاه صرفا مراتب را در صورتمجلس قید می کند؛ اما با ذکر جهت قانونی از گواه سؤال نمی شود.

نظریه مشورتی 7/1402/288
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۲۸۸
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۲۷-۲۸۸ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۶/۱۸
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهسوال از شهود پرونده

استعلام

وفق ماده ۲۳۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، هر یک از طرفین دعوا حق دارند توسط دادگاه سؤالاتی را از گواه مطرح کنند. چنانچه به نظر دادگاه سؤال تلقینی یا خارج از موضوع و یا به جهاتی غیر موجه باشد، آیا دادگاه می تواند از پرسش خودداری کند و یا آنکه در هر حال باید این پرسش از گواه مطرح و در صورتجلسه نیز درج شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

رعایت مقررات مربوط به استماع گواهی گواهان؛ از جمله در خصوص سؤالاتی که از گواه می شود، ضروری است؛ اعم از آنکه این سؤالات در اجرای ماده ۲۳۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ توسط اصحاب دعوا از گواه پرسیده شود و یا توسط دادگاه. بر این اساس، در صورت طرح سؤالات خارج از موضوع دعوا یا مشمول ماده ۲۳۹ قانون یادشده، دادگاه صرفا مراتب را در صورتمجلس قید می کند؛ اما با ذکر جهت قانونی از گواه سؤال نمی شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته