نظریه شماره 7/1402/484 مورخ 1402/07/04 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره کسری تمبر مالیاتی وکالتنامه وکیل

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1402/484
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۴۸۴
شماره پرونده۱۴۰۲-۹۷-۴۸۴ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۷/۰۴
موضوع نظریهقانون مالیات های مستقیم
محور نظریهتمبر مالیاتی

چکیده نظریه شماره ۷/۱۴۰۲/۴۸۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره کسری تمبر مالیاتی وکالتنامه وکیل: در فرض سؤال که وکیل در اثناء دادرسی اعلام وکالت می کند؛ اعم از اینکه وکیل خواهان باشد و یا خوانده؛ باید اخطار مربوط به کسری تمبر مالیاتی به وکیل ارسال شود و با توجه به تبصره یک ماده ۱۰۳ قانون مالیات های مستقیم، ضمانت اجرای عدم رفع نقص صرفا عدم پذیرش وکالت وی خواهد بود و دادگاه دعوا را با دعوت از اصیل رسیدگی می کند. بدیهی است در صورت تقدیم دادخواست توسط وکیل، وفق ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی مدنیو رأی وحدت رویه شماره ۷۸۰ مورخ ۲۶/۶/۱۳۹۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رفتار می شود.

استعلام

چنانچه وکیل در اثنای دادرسی مبادرت به اعلام وکالت می نماید؛ اما وکالتنامه تقدیمی دارای کسری تمبر مالیاتی است، آیا دادگاه قانونا تکلیفی برای صدور و ارسال اخطار رفع نقص برای ابطال تمبر مالیاتی دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض سؤال که وکیل در اثناء دادرسی اعلام وکالت می کند؛ اعم از اینکه وکیل خواهان باشد و یا خوانده؛ باید اخطار مربوط به کسری تمبر مالیاتی به وکیل ارسال شود و با توجه به تبصره یک ماده ۱۰۳ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، ضمانت اجرای عدم رفع نقص صرفا عدم پذیرش وکالت وی خواهد بود و دادگاه دعوا را با دعوت از اصیل رسیدگی می کند. بدیهی است در صورت تقدیم دادخواست توسط وکیل، وفق ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ و رأی وحدت رویه شماره ۷۸۰ مورخ ۲۶/۶/۱۳۹۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رفتار می شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته