نظریه شماره ۷/۱۴۰۲/۳۰۹ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امضاء دادنامه توسط قاضی جایگزین

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1402/309
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۳۰۹
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۲۷-۳۰۹ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۱۱/۱۶
موضوع نظریهقانون آیین دادرسی مدنی
محور نظریهامضای دادنامه

چکیده نظریه شماره ۷/۱۴۰۲/۳۰۹ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امضاء دادنامه توسط قاضی جایگزین: تکلیف به امضای دادنامه از سوی دادرس صادرکننده رأی موضوع مواد ۲۹۶ و ۲۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی در واقع تکلیف به تأیید انطباق دادنامه با اصل رأی دادگاه است و در فرض سؤال که دادرس ذی ربط به عللی مانند انتقال یا بازنشستگی مجاز به امضای ذیل دادنامه نمی باشد، علاوه بر مشخصات دادرس صادرکننده رأی، مشخصات دادرس جانشین که انطباق یادشده را تصدیق می کند نیز باید درج شود. شایسته ذکر است در رویه قضایی، دادرس اخیر الذکر با عنوان علی الاصل دادنامه را امضاء می کند.

استعلام

چنانچه قاضی متصدی شعبه انشای رأی نماید و این رأی پس از دو یا سه روز دادنامه شود و در این فاصله زمانی قاضی مذکور به سبب بازنشستگی یا هر دلیل دیگر از سمت قضا منفک و از دادگستری خارج شود، قاضی جایگزین در مورد امضای دادنامه چه تکلیف یا وظیفه ای دارد؟ آیا باید همان دادنامه را امضاء کند یا آنکه باید رأی جدید صادر نماید؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

تکلیف به امضای دادنامه از سوی دادرس صادرکننده رأی موضوع مواد ۲۹۶ و ۲۹۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، در واقع تکلیف به تأیید انطباق دادنامه با اصل رأی دادگاه است و در فرض سؤال که دادرس ذی ربط به عللی مانند انتقال یا بازنشستگی مجاز به امضای ذیل دادنامه نمی باشد، علاوه بر مشخصات دادرس صادرکننده رأی، مشخصات دادرس جانشین که انطباق یادشده را تصدیق می کند نیز باید درج شود. شایسته ذکر است در رویه قضایی، دادرس اخیر الذکر با عنوان علی الاصل دادنامه را امضاء می کند.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته