نظریه شماره 7/1400/197 مورخ 1400/04/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره افشای اسرار تجاری در دادرسی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/197
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۱۹۷
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۱۵-۱۹۷ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۴/۲۱
موضوع نظریهقانون اساسي
محور نظریهدادرسی غیرعلنی
اسرار تجاری

چکیده نظریه شماره 7/1400/197 مورخ 1400/04/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره افشای اسرار تجاری در دادرسی: اسرار تجاری غالبا مربوط به نظم خصوصی است ولی اگر یکی از طرفین غیرعلنی بودن دادرسی را درخواست کند تشخیص آن به صلاحدید قاضی است و درصورت نگارش اسرار محرمانه در رای، حفظ آن برعهده طرفین می‌باشد.

استعلام

۱- با توجه به اصل یکصدو شصت و پنجم قانون اساسی در دعوای مطروحه پیرامون قرارداد تجاری متضمن اسرار مهم، چنانچه به علت ترس از اضرار ناشی از افشاء اسرار تجاری، یکی از تجار غیر علنی شدن دادرسی را درخواست کند و طرف دیگر مخالف آن باشد، آیا قاضی می تواند به استناد نظم عمومی مندرج در اصل یاد شده از قانون اساسی علنی بودن را ممنوع کند؟ آیا تا این حد ضرر وارد بر یک شرکت در اثر علنی شدن دادرسی اخلال در نظم تلقی می شود؟

۲- آیا در این دعوا و در مقام نگارش رأی، رعایت اختصار و عدم درج تفصیلی گردش کار و دفاعیات که موجب افشاء اسرار تجاری می شود ضروری است یا این که درج اسرار پرونده در یک رأی قضایی در جهت توضیح؛ توجیه و اتقان رأی فاقد ایراد است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

- اصولا اسرار تجاری مرتبط با نظم خصوصی است و نه نظم عمومی؛ هر چند در مواردی ممکن است افشای اسرار تجاری یک تاجر مغایر نظم عمومی نیز تلقی شود و تشخیص مصداق بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.

۲- چون مفروض آن است که رأی به طرفین ابلاغ می شود، حفظ محرمانگی اسرار تجاری مندرج در رأی بر عهده فردی است که رأی به وی ابلاغ شده است و طرفی که رأی به وی ابلاغ شده است، حق افشاء آن را ندارد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته