نظریه شماره 7/1400/248 مورخ 1400/05/19 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره غیرقابل گذشت بودن جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/248
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۴۸
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۸۶/۲-۲۴۸ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۵/۱۹
موضوع نظریهحقوق کیفری
محور نظریهجرایم و مجازات‌ها

چکیده نظریه شماره 7/1400/248 مورخ 1400/05/19 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره غیرقابل گذشت بودن جرم تحصیل مال از طریق نامشروع: اصل بر غیرقابل گذشت بودن جرایم است مگر آنکه در قانون احصاء شده باشد، گفتنی است جرم تحصیل مال از طريق نامشروع در زمره جرایم قابل گذشت و در حکم کلاهبرداری احصاء نشده است.

استعلام

مطابق ماده ۱۰۴ اصلاحی قانون مجازات اسلامی، جرایم قابل گذشت احصاء شده اند از جمله این جرائم کلاهبرداری و جرائم در حکم کلاهبرداری و انتقال مال غیر با شرایطی است که در قانون آمده است. آیا جرمی مثل تحصیل مال از طریق نامشروع موضوع ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری نیز در راستای این نوع جرائم محسوب می شود و قابل گذشت است؟ اگر قابل گذشت است با چه شرایطی؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مطابق ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، اصل آن است که همه جرایم غیر قابل گذشت هستند و جرایم قابل گذشت در ذیل این ماده و ماده ۱۰۴ اصلاحی ۱۳۹۹ این قانون احصاء شده اند. نظر به این که جرم تحصیل مال از طریق نامشروع موضوع ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷ در زمره جرایم قابل گذشت احصاء نشده است و در شمار جرایم در حکم کلاهبرداری نیست؛ لذا این جرم غیر قابل گذشت است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته