نظریه شماره 7/1400/322 مورخ 1400/03/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره لزوم تبعیت دادسرا از دادگاه در نقص تحقیقات

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/322
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۳۲۲
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۳۲۲ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۳/۳۱
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهتحقیقات دادسرا

چکیده نظریه شماره 7/1400/322 مورخ 1400/03/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره لزوم تبعیت دادسرا از دادگاه در نقص تحقیقات: در صورتی که قرار منع یا موقوفی تعقیب از سوی دادسرا، مورد اعتراض شاکی قرار نگیرد، دادگاه می تواند بدون اعتراض به بررسی قرارهای مذکور بپردازد و اعلام نقص و تقاضای تکمیل تحقیقات کند دادسرا نیز مکلف به تبعیت از دستور دادگاه است.

استعلام

در خصوص پرونده هایی که در دادسرا با قرار منع یا موقوفی تعقیب مختومه می شوند ولی در اجرای ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و جهت تعیین تکلیف دیه به دادگاه کیفری ارسال می شوند، ظاهر ماده ۲۷۴ قانون مذکور می رساند که دادگاه در صورت اعتراض شاکی می تواند به بررسی قرار منع یا موقوفی تعقیب بپردازد. در صورتی که قرار منع یا موقوفی تعقیب مورد اعتراض شاکی قرار نگیرد، آیا دادگاه می تواند بدون اعتراض به بررسی قرارهای مذکور بپردازد و اعلام نقص و تقاضای تکمیل تحقیقات کند؟

قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در موارد مختلفی صلاحیت تکمیلی برای دادگاه کیفری ایجاد نموده تا بتوانند به امر دارای ماهیت حقوقی رسیدگی کنند. یکی از این موارد ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری است. در مواردی که پرونده در اجرای ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری به دادگاه ارسال می شود و دادگاه کیفری در مقام دادگاه حقوقی به موضوع رسیدگی می کند آیا تبعیت دادسرا از دادگاه موضوعیت دارد؟ و به عبارت دیگر، آیا تقاضای تکمیل تحقیقات دادسرا از سوی دادگاه وجاهت قانونی دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در مواردی که پس از اتخاذ تصمیم قانونی راجع به جنبه عمومی جرم، پرونده در اجرای ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و تبصره یک آن به دستور دادستان جهت صدور حکم مقتضی در خصوص دیه به دادگاه ارسال می شود، اگر دادگاه تحقیقات دادسرا را ناقص بداند، با صدور قرار رفع نقص پرونده را به دادسرا اعاده می کند و دادسرا نیز مکلف به تبعیت از نظر دادگاه است و از آن جا که به دلالت ماده ۲۲ قانون یادشده، دادسرا در معیت دادگاه است، تصمیمات دادگاه برای دادسرایی که در معیت آن قرار دارد لازم الاتباع است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته