نظریه شماره 7/1400/334 مورخ 1400/05/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره فروش اموال عمده شرکت توسط مجمع عمومی و دخالت مدیرتصفیه در معاملات مدیرعامل

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/334
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۳۳۴
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۱۵-۳۳۴ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۵/۳۱
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهحقوق تجارت
شرکت سهامی

چکیده نظریه شماره 7/1400/334 مورخ 1400/05/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره فروش اموال عمده شرکت توسط مجمع عمومی و دخالت مدیرتصفیه در معاملات مدیرعامل: تصمیم درخصوص فروش اموال شرکت سهامی خاص توسط مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌گیرد همچنین درصورتی‌که مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره اموال شرکت را به کمتر از بهای واقعی آن که موجب ضرر است بفروشد، مدیر تصفیه در صورت ورشکستگی شرکت نمی تواند متعرض این معاملات شود.

استعلام

با توجه به این که فروش اموال عمده شرکت منجر به کاهش سرمایه شرکت سهامی خاص، طبق قانون تجارت و اساسنامه شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است حال:

الف- آیا مجمع عمومی عادی سالیانه می تواند اختیار اتخاذ تصمیماتی را به هیأت مدیره واگذار کند که نوعی دخالت در اختیارات مجمع عمومی فوق العاده و بر خلاف قانون و همچنین مفاد اساسنامه شرکت است؟

ب- چنانچه مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره وقت شرکت اختیار فروش اموال شرکت را داشته باشد؛ اما اموال شرکت را به ثمن بخس و برای مثال یک چهارم قیمت واقعی به شخص ثالث بفروشند، معامله چه وضعیتی دارد؟ آیا از طرف مدیر تصفیه شرکت قابل ابطال است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

الف- فروش اموال شرکت سهامی خاص اعم از عمده یا غیر آن، اساسا به کاهش سرمایه منجر نمی شودِ؛ بلکه هرگونه اتخاذ تصمیم راجع به کاهش سرمایه برابر مواد ۱۴۱ و ۱۸۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ و دیگر مواد مربوط، توسط مجمع عمومی فوق العاده اتخاذ می شود و لذا پاسخ به سؤال منتفی است.

ب- برابر ماده ۴۲۳ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱، علی الاصول معاملات قبل از تاریخ توقف صحیح است و مدیر تصفیه در صورت ورشکستگی شرکت نمی تواند متعرض این معاملات شود؛ مگر این که معامله مذکور حسب مورد مشمول مواد ۴۲۴ به بعد و ماده ۵۵۷ قانون یادشده باشد که ممکن است حسب مورد قابل فسخ یا ابطال باشد که در هر حال تشخیص مصداق بر عهده مرجع قضایی مربوط است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته