نظریه شماره 7/1400/352 مورخ 1400/04/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره لغو قرار تعليق درصورت ارتکاب جرم عمدی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/352
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۳۵۲
شماره پرونده۱۴۰۰-۲۵-۳۵۲ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۴/۱۲
موضوع نظریهحقوق کیفری
محور نظریهجرایم و مجازات ها
تعلیق اجرای مجازات

چکیده نظریه شماره 7/1400/352 مورخ 1400/04/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره لغو قرار تعليق درصورت ارتکاب جرم عمدی: چنانچه مجرم قبل از اتمام دوره تعلیق مرتکب به بزه عمدی شود، اگر دادگاه بدون توجه به محکومیت تعلیقی پیشین، اجرای مجازات محکومیت دوم را معلق کند، باید قرار تعلیق اجرای هر دو مجازات لغو شود.

استعلام

الف به علت ارتکاب تخریب عمدی به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم و اجرای مجازات به مدت سه سال تعلیق شده است. قبل از پایان مدت سه سال تعلیق اجرای مجازات در پرونده متهم به علت ارتکاب بزه تهدید به پرداخت جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم و اجرای مجازات پرونده مذکور نیز به مدت سه سال تعلیق شده است. آیا با توجه به محکومیت تعلیقی متهم در پرونده دوم و مستند به صدر ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، محکومیت تعلیقی متهم در پرونده اول لغو و حکم صادره باید اجرا شود، یا با توجه به محکومیت تعلیقی متهم در پرونده دوم و مستفاد از ذیل ماده ۵۴ هیچ یک از آراء اجرا نمی شود، مگر این که با ارتکاب مجدد جرم مطابق ماده قانونی مذکور در مرتبه سوم و صدور محکومیت قطعی دو فقره محکومیت تعلیقی سابق نیز باید اجرا شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مستفاد از مواد ۵۴ و ۵۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ این است که مقنن صدور قرار تعلیق اجرای مجازات را در مورد محکومی که دارای سابقه محکومیت کیفری مؤثر یا محکومیت های قطعی دیگری است که در میان آن ها محکومیت تعلیقی ولو محکومیت غیر مؤثر باشد را منع کرده است؛ لذا چنانچه دادگاه بدون توجه به محکومیت تعلیقی، اجرای مجازات محکومیت دوم را معلق کند، باید قرار تعلیق اجرای هر دو مجازات لغو شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته