نظریه شماره 7/1400/365 مورخ 1400/06/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اتخاذ تصمیم درصورت جنون متهم در حین تحقیقات

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/365
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۳۶۵
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۳۶۵ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۶/۳۱
موضوع نظریهحقوق کیفری
محور نظریهاقدامات تامینی و تربیتی

چکیده نظریه شماره 7/1400/365 مورخ 1400/06/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اتخاذ تصمیم درصورت جنون متهم در حین تحقیقات: اگر دادگاه نخستین نسبت به وضعیت متهم مجنون اتخاذ تصمیم نکرده باشد و قرار صادره هم در دادگاه تجدید نظر تأیید شده باشد، با توجه به عدم اظهار نظر در خصوص حالت خطرناک متهم و نگهداری از وی، دادگاه نخستین باید مطابق ماده ۳۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام کند و نه دادسرا.

استعلام

چنانچه جنون متهم در دادگاه اثبات و منتهی به صدور قرار موقوفی تعقیب شود و رأی صادره نیز در دادگاه تجدیدنظر قطعی و پرونده مختومه شود، اگر در زمان رسیدگی بدوی دادگاه کیفری دو در جهت احراز حالت خطرناک و نگهداری در محل مناسب اقدام و تصمیمی اتخاذ نکرده باشد، آیا بعد از مختومه شدن پرونده، اقدام برای احراز حالت خطرناک و نگهداری در محل مناسب بر عهده دادگاه است یا دادسرا؟ به عبارتی، موضوع محل اجرای ماده ۱۵۰ قانون مجازات اسلامی است یا ماده ۳۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مطابق ماده ۳۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ چنانچه دادگاه در جریان رسیدگی، جنون متهم حین ارتکاب جرم را با اخذ نظر پزشکی قانونی احراز کند، نسبت به اصل اتهام قرار موقوفی تعقیب صادر کرده و با رعایت اقدامات تأمینی برای متهم تصمیم می گیرد. بنابراین در فرض استعلام که دادگاه نخستین علیرغم صدور قرار موقوفی تعقیب، نسبت به حالت خطرناک متهم مجنون اتخاذ تصمیم نکرده و قرار صادره هم در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است، با توجه به عدم اظهار نظر در خصوص حالت خطرناک متهم، دادگاه نخستین باید مطابق ماده ۳۷۰ پیش گفته اقدام کند.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته