نظریه شماره 7/1400/399 مورخ 1400/05/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره هزینه تجدیدنظرخواهی بعد از حکم بی‌حقی خواهان

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/399
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۳۹۹
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۲۷-۳۹۹ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۵/۳۱
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریههزینه دادرسی

چکیده نظریه شماره 7/1400/399 مورخ 1400/05/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره هزینه تجدیدنظرخواهی بعد از حکم بی‌حقی خواهان: تقویم خواسته به صورت علی الحساب یا عناوین مشابه از حیث هزینه تجدیدنظرخواهی بر اساسی مبلغی که دادگاه پیش از صدور حکم به عنوان بهای خواسته تعیین می کند، محاسبه و وصول می شود.

استعلام

شخص الف دادخواستی به خواسته مطالبه اجرت المثل ملک را مطرح و میزان خواسته را علی الحساب مبلغ دویست و ده میلیون ریال تقویم و بر اساس مبلغ تقویم شده هزینه دادرسی را پرداخت کرده است. دادگاه پس از جلسه اول رسیدگی قرار ارجاع موضوع به کارشناس صادر و کارشناس منتخب ارزش ریالی خواسته خواهان را تا زمان اجرای قرار کارشناسی مبلغ یک میلیارد ریال تعیین و محاسبه کرده است. دادگاه در نهایت دعوای خواهان را وارد ندانسته و حکم بر بی حقی خواهان صادر کرده است؛ در این فرض، هزینه تجدیدنظرخواهی چه میزان است؟ آیا باید بر اساس تقویم اولیه خواهان در دادخواست بدوی تعیین و محاسبه شود یا بر اساس مبلغ تعیین شده توسط کارشناس منتخب دادگاه؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مستفاد از بند ۱۴ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی در مواردی که قیمت خواسته در دعاوی مالی در هنگام تقدیم دادخواست معلوم نیست، تقویم خواسته عملا امکان پذیر نیست و هزینه دادرسی به طور علی الحساب وفق جدول تعرفه خدمات قضایی ابلاغ شده از طرف ریاست محترم قوه قضاییه، پرداخت می شود و مبلغ قطعی آن پس از تعیین قیمت خواسته توسط دادگاه و پس از صدور حکم دریافت می شود. بنابراین تقویم خواسته به صورت علی الحساب یا عناوین مشابه از حیث هزینه تجدیدنظرخواهی مؤثر در مقام نیست و هزینه تجدیدنظرخواهی بر اساسی مبلغی که دادگاه پیش از صدور حکم به عنوان بهای خواسته تعیین می کند، محاسبه و وصول می شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته