نظریه شماره 7/1400/878 مورخ 1400/08/10 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تفسیر محتویات سند مالکیتی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/878
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۸۷۸
شماره پرونده۱۴۰۰-۷۶-۸۷۸ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۸/۱۰
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهقرارداد

چکیده نظریه شماره 7/1400/878 مورخ 1400/08/10 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تفسیر محتویات سند مالکیتی توسط اداره کل حقوقی قوه قضاییه: هرگونه پرسش که در مقام رفع ابهام از مقررات نبوده بلکه مستلزم بررسی و احراز قصد طرفین قرارداد است از وظایف اداره کل حقوقی خارج بوده و بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.

استعلام

در متن سند مالکیتی نوشته شده است: مالک حق ساختمان طبق روی مورد ثبت را ندارد به سخن دیگر یک طبقه بیشتر نمی تواند بسازد در این صورت :

۱-آیا تعهد مذکور با توجه به ماده ۹۴ قانون مدنی میتواند منشاء حق ارتفاق باشد و ایجاد حق ارتفاع نماید یا خیر؟

۲-آیا دعوای حذف آن از سند مالکیت به ادعای مخالفت آن با مقررات طرح جامع شهرها و سایر مقررات راجع به شهرسازی و معماری و قرار گرفتن تعیین ارتفاع – ساختمان ها به عهده ی شهرداری ها قابلیت استماع یا خیر؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱ و۲- برابر ماده ۲ دستورالعمل نحوه استعلام حقوقی و پاسخ به آن در قوه قضاییه مصوب ۱۹/۹/۱۳۹۸، استعلام حقوقی باید ناظر به استنباط صحیح از مقرراتی باشد که رسما منتشر شده است. بنا به مراتب فوق و لحاظ آن که پرسش های مطرح شده در مقام رفع ابهام از مقررات نبوده، بلکه ناظر بر تفسیر قرارداد می باشد و مستلزم بررسی و احراز قصد مشترک طرفین است و همچنین احراز آن که دعوا منطبق با قانون طرح شده و قابلیت استماع دارد یا خیر، بر عهده مرجع رسیدگی کننده بوده و پاسخ گویی به آن از وظایف اداره کل حقوقی خارج است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته