نظریه شماره 7/1400/926 مورخ 1400/11/20 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نتیجه نقض حکم اثبات مالکیت و اعاده عملیات اجرایی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/926
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۹۲۶
شماره پرونده۱۴۰۰-۳/۱-۹۲۶ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۱۱/۲۰
موضوع نظریهاجرای احکام مدنی
محور نظریهاعاده دادرسی

چکیده نظریه شماره 7/1400/926 مورخ 1400/11/20 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نتیجه نقض حکم اثبات مالکیت و اعاده عملیات اجرایی: اعاده عملیات اجرایی صرفا ناظر به اعمالی است که در مقام اجرای حکم صورت گرفته است و شامل قلع و قمع بنای احداثی نمی‌شود.

استعلام

شخص الف دعوای اثبات مالکیت و خلع ید به طرفیت شخص ب مطرح نمود. پس از رسیدگی حکم بر اثبات مالکیت خواهان بر خلع ید خوانده از مالک صادر و قطعیت یافته، متعاقب آن از ملک خلع ید گردید و ملک تحویل خواهان شد؛ سپس شخص الف در ملک اقدامات مادی شامل احداث حصار سنگ بلوکی در بخشی از پیرامون ملک و نصب سیم خاردار در بخشی از پیرامون ملک و احداث ساختمان مسکونی و غرس نهال صنوبر و نصب دروازه آهنی در ورودی ملک انجام داده است. شخص ب تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را نمود و پس از طی فرآیند قانونی در نهایت به موجب حکم قطعی شعبه ویژه دیوان عالی کشور دادنامه قطعی صادره سابق نقض و حکم بر بطلان دعوای شخص الف صادر گشت. حالیه:

۱- چنانچه شخص ب با ارائه دادنامه قطعی دیوان عالی کشور به واحد اجرای احکام مدنی تقاضای اعاده عملیات اجرایی و اعاده وضع به قبل از اجرای حکم را نماید، آیا اقدامات اجرایی اجرای احکام و اقدامات مادی شخص الف قابل اعاده است؟ کدام یک قابل اعاده می باشد؟ آیا در این حالت اعیانات و حصار و غیره، قابل تخریب می باشند؟

۲- چنانچه اقدامات مادی انجام شده از سوی شخص الف در واحد اجرای احکام مدنی قابل اعاده نباشد و شخص الف دعوای خلع ید از اعیانات و قلع و قمع اعیانات را در دادگاه صالح مطرح نماید، آیا اقدامات شخص ب غاصبانه محسوب می گردد و ارکان دعاوی خلع ید و قلع و قمع در این فرض محقق است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- اعاده عملیات اجرایی صرفا ناظر به اعمالی است که در مقام اجرای حکم صورت گرفته است؛ بنابراین اعمال ماده ۳۹ قانون اجرای احکام مدنی شامل قلع و قمع بنای احداثی نمی شود.

۲- با توجه به ابهام موجود در استعلام، به کیفیت مطرح شده قابلیت پاسخ گویی ندارد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته