نظریه شماره 7/1401/1170 مورخ 1402/04/24 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره صدور رأی توسط قاضی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1170
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۱۷۰
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۲۷-۱۱۷۰ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۲۴
موضوع نظریهقانون آیین دادرسی کیفری
محور نظریهصدور رای

چکیده نظریه شماره 7/1401/1170 مورخ 1402/04/24 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره صدور رأی توسط قاضی: طبق ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری کافی دانستن نسخه یا محتوای الکترونیکی از جمله برای اوراق رأی، رأیی که در سامانه مدیریت پرونده های قضایی (سمپ) ایجاد و توسط قاضی انشاء کننده رأی تأیید شده است، کفایت نموده و نیازی به تنظیم نسخه دست نویس یا تایپی نیست. ثانیا، رأی صادره در هر حال باید به امضای دادرس مربوط برسد و در پرونده ثبت شود.

استعلام

در صورتی که قاضی رسیدگی کننده به پرونده پس از اعلام ختم رسیدگی، در سامانه مدیریت پرونده های قضایی (سمپ) مبادرت به صدور رأی نماید، آیا تهیه رأی دست نویس یا تایپی و ثبت آن در پرونده به عنوان رأی الزامی است و یا آن که صرف دادنامه صادر شده و ثبت آن در سامانه مذکور کافی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، با توجه به حکم مقرر در ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و کافی دانستن نسخه یا محتوای الکترونیکی از جمله برای اوراق رأی، رأیی که در سامانه مدیریت پرونده های قضایی (سمپ) ایجاد و توسط قاضی انشاء کننده رأی تأیید شده است، کفایت نموده و نیازی به تنظیم نسخه دست نویس یا تایپی نیست. ثانیا، رأی صادره در هر حال باید به امضای دادرس مربوط برسد و در پرونده ثبت شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته