نظریه شماره 7/1400/1099 مورخ 1401/01/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره آنی یا مستمر بودن جرم خیانت در امانت

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1400/1099 مورخ 1401/01/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره آنی یا مستمر بودن جرم خیانت در امانت: مطابق ماده 674 قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب 1375، از لحاظ کیفری با تحقق اولین تخلف از سوی امین، یَد امانی او ساقط و جرم خیانت در امانت محقق می شود؛ هر چند که آثار این جرم ادامه داشته باشد. بنابراین جرم خیانت در امانت جرمی آنی محسوب می شود و ابتدای مرور زمان آن، نه از زمان انقطاع رفتار مجرمانه بلکه از زمانی که جرم محقق شده باشد آغاز می شود.

نظریه مشورتی 7/1400/1099
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۱۰۹۹
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۸۶/۱-۱۰۹۹ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۱/۲۱
موضوع نظریهتعزيرات و مجازات‌ هاي بازدارنده
محور نظریهخیانت در امانت

استعلام

چنان چه بزه خیانت در امانت نسبت به ملک یا خودرو از طریق استعمال محقق گردد، آیا می توان رفتار مشتکی عنه را نسبت به منافع جدید الحصول به عنوان یک بزه مستمر تلقی نمود و آن را از شمول مرور زمان مندرج در ماده ۱۰۵ و تبصره ماده ۱۰۶ خارج ساخت یا اقدام اولیه مشتکی عنه را باید تصاحب تلقی و استعمال بعدی را از آثار و توابع تصاحب بدانیم و بزه خیانت در امانت را در هر حالت باید بزه آنی تلقی نمود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با تخلف امین از شرط امانت به هر طریق اعم از تصاحب، تلف، مفقود و استعمال، ید امانی امین زایل و بزه خیانت در امانت محقق می شود؛ هرچند ممکن است آثار عمل مرتکب استمرار داشته باشد، لذا جرم یادشده آنی است و تداوم آثار جرم، تأثیری در زمان وقوع و اصل تحقق آن ندارد و موجب قانونی برای مستمر تلقی کردن این جرم وجود ندارد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته