نظریه شماره 7/1400/1178 مورخ 1401/04/15 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رابطه بزه تخریب و کوتاهی مالک در رفع عیب

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1400/1178 مورخ 1401/04/15 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رابطه بزه تخریب و کوتاهی مالک در رفع عیب: با توجه به ماده 677 قانون مجازات اسلامی تعزیرات، که از عبارات «تخریب نماید» و «تلف نماید» استفاده نموده است؛ مسئولیت کیفری در جرم تخریب صرفاً با فعل مثبت مادی و با سوءنیت به وقوع می پیوندد اما اگر تخریب شدن ملک ناشی از کوتاهی یا ترک فعل و بدون سوءنیت باشد صرفاً مسئولیت مدنی به بار می آورد.

نظریه مشورتی 7/1400/1178
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۱۱۷۸
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۸۶/۱-۱۱۷۸ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۴/۱۵
موضوع نظریهقانون مجازات اسلامی
محور نظریهاحراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات

استعلام

در پرونده ای مالک واحد آپارتمانی طبقه پایین با اعلام معیوب بودن مجرای لوله فاضلاب واحد طبقه بالا، تعمیر آن جهت جلوگیری از بروز خسارت را خواستار می شود؛ اما با اعلام مالک واحد یادشده مبنی بر این که اقدامی در راستای رفع عیب صورت نمی دهد، در نهایت بر طبقه پایین خساراتی وارد می شود. در فرض سؤال، آیا شکایت کیفری تخریب مسموع است؟ آیا به طور کلی بزه تخریب با ترک فعل محقق می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی با استفاده از عبارات تخریب نماید، تلف نماید و از کار اندازد که همگی از وقوع فعل مثبت مادی از سوی مرتکب حکایت دارد، تدوین شده است و بدیهی است که تخریب شدن یا تلف شدن با تخریب کردن و تلف کردن تفاوت دارد. تخریب شدن، با ترک فعل نیز محقق می شود؛ اما تخریب کردن، صرفا با فعل مثبت واقع می شود؛ بنابراین در فرض سؤال، چنانچه بعد از علم و اطلاع متصرف طبقه بالا، وی با سوءنیت و با قصد تخریب، شیر آب را باز کند و موجب تخریب شود، بزه موضوع ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ قابل تحقق است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته