نظریه شماره 7/1400/2026 مورخ 1400/03/05 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره جعل در بکارگیری مهر دیگری

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/2026
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۰۲۶
شماره پرونده۹۹-۱۸۶/۲-۲۰۲۶ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۳/۰۵
موضوع نظریهحقوق کیفری
محور نظریهتعزیرات
جرایم عليه مالکیت

چکیده نظریه شماره 7/1400/2026 مورخ 1400/03/05 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره جعل در بکارگیری مهر دیگری: یکی از مصادیق جعل، بکار بردن مهر شخص دیگری است که مطابق با ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی جرم است.

استعلام

با توجه به ذیل ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ که یکی از مصادیق جعل را به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن بیان کرده است ،اما در مواد بعدی مجازات آن نیامده است،آیا به کاربردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن جرم است و اگر جرم است، طبق کدام ماده قانونی مجازات می شود و آیا از مصادیق ماده ۶۹ قانون مجازات اسلامی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مطابق ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب۱۳۷۵ یکی از مصادیق جرم جعل به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن است. بر این اساس، اگر کسی مهر دیگری را به قصد تقلب بدون اذن صاحب آن روی نوشته ای حک کند؛ به نحوی که آن نوشته عرفا به صاحب مهر منتسب شود، این امر جرم و مطابق ماده ۵۳۶ قانون یادشده قابل مجازات است و به هرحال این امر از شمول ماده ۶۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ خارج است. بدیهی است بدست آوردن و استفاده از مهر ادارات، شرکت ها و تجارتخانه های موضوع ماده ۵۳۰ قانون تعزیرات مشمول حکم خاص این ماده است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته