نظریه شماره 7/1400/770 مورخ 1400/09/23 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره آثار دعوای ابطال ترازنامه نسبت به مدیران شرکت

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/770
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۷۷۰
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۱۵-۷۷۰ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۹/۲۳
موضوع نظریهحقوق تجارت
محور نظریهدعوای ابطال ترازنامه

چکیده نظریه شماره 7/1400/770 مورخ 1400/09/23 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره آثار دعوای ابطال ترازنامه نسبت به مدیران شرکت: در دعوای ابطال ترازنامه علیه شرکت سهامی ضرورتی به طرفیت قراردادن مدیران وقت وجود ندارد هرچند ممکن است ابطال ترازنامه موجبات مسئولیت مدیران را فراهم کند.

استعلام

با توجه به این که مطابق مواد ۱۱۴ و ۱۱۶ لایحه قانونی اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ تصویب ترازنامه به معنای تسویه حساب مدیران وقت اس؛ چنانچه ذی نفعی دعوای ابطال ترازنامه را علیه شرکت مطرح کند، آیا با توجه به آثار ابطال ترازنامه، مدیران هم باید به عنوان خوانده طرف دعوا قرار گیرند و یا این که نیازی به حضور و طرف دعوا قرار گرفتن مدیران نیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض سؤال که دعوای ابطال تراز نامه علیه شرکت سهامی مطرح شده است، ضرورتی به طرف دعوا قرار دادن مدیران وقت وجود ندارد؛ زیرا اولا، برابر مواد ۱۳۸ و ۲۳۲ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷، هیأت مدیره صرفا وظیفه دعوت از مجمع عمومی و تنظیم تراز نامه را عهده دار است و تصویب تراز نامه با مجمع عمومی است. ثانیا، مدیران و مجمع عمومی، رکن شرکت بوده و تصمیم آن ها تصمیم شرکت تلقی می شود؛ لذا دعوا توجهی به مدیران شرکت ندارد. شایسته ذکر است هرچند ممکن است ابطال تراز نامه با توجه به ماده ۱۱۶ لایحه قانونی یادشده واجد آثاری از جمله مسؤولیت احتمالی مدیران باشد، صرف این احتمال موجب نمی شود تا دعوای ابطال تراز نامه متوجه مدیران شرکت شود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته