نظریه شماره 7/1400/797 مورخ 1400/08/04 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره واخواهی از رای قطعی دادگاه تجدیدنظر

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/797
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۷۹۷
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۷۹۷ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۸/۰۴
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهواخواهی

چکیده نظریه شماره 7/1400/797 مورخ 1400/08/04 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره واخواهی از رای قطعی دادگاه تجدیدنظر: در صورتی که فرد در دادگاه نخستین نسبت به یک اتهام و در دادگاه تجدیدنظر نسبت به اتهامی دیگر غیابا محکوم شده باشد. واخواهی از رای دادگاه تجدیدنظر در آن دادگاه و واخواهی از رای دادگاه نخستین نیز با این دادگاه است. در صورت محکومیت های متعدد پس از قطعیت آرا مطابق ماده ماده ۵۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری رفتار خواهد شد.

استعلام

فردی در دادگاه بدوی از بابت اتهام ضرب و جرح عمدی و توهین، به طور غیابی از بابت اتهام اول محکوم و از بابت اتهام دوم تبرئه می شود. شاکی به حکم تبرئه اعتراض می کند و دادگاه تجدیدنظر حکم برائت را نقض و متهم را محکوم می کند. متعاقبا محکوم علیه از هر دو محکومیت خود تقاضای واخواهی کرده است. واخواهی از دادنامه تجدیدنظر که قطعی اعلام شده چگونه خواهد بود و مرجع رسیدگی به واخواهی کدام است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض پرسش که متهم در خصوص اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی از سوی دادگاه نخستین و در خصوص اتهام توهین از سوی دادگاه تجدیدنظر به طور غیابی محکوم شده است و نسبت به آرای موصوف اعلام (درخواست) واخواهی کرده است، با عنایت به اصل کلی حقوقی ضرورت رسیدگی دو مرحله ای (بدوی و تجدیدنظر) به اتهامات متهم و انصراف آن از مقررات ماده ۳۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در ضرورت رسیدگی توامان به اتهامات متهم واحد و نیز لحاظ مواد ۲، ۴۰۶، ۴۲۶، ۴۳۵ و ۴۶۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، رسیدگی به درخواست واخواهی محکوم علیه نسبت به رأی غیابی صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر استان در این دادگاه و در خصوص رأی غیابی صادره از سوی دادگاه نخستین، با این دادگاه خواهد بود. بدیهی است در صورتی که محکومیت های متهم متعدد باشد، در خصوص اعمال مقررات تعدد جرم پس از قطعیت آرای مربوطه، مطابق ماده ۵۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری رفتار خواهد شد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته