نظریه شماره 7/1401/1039 مورخ 1402/03/08 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره محکومیت محکوم علیه به پرداخت حق الوکاله

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1039
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۰۳۹
شماره پرونده۱۴۰۱-۹۷-۱۰۳۹ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۳/۰۸
موضوع نظریهقانون آیین دادرسی مدنی
محور نظریهحق الوکاله

چکیده نظریه شماره 7/1401/1039 مورخ 1402/03/08 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره محکومیت محکوم علیه به پرداخت حق الوکاله:با توجه به قبول وکالت و انجام آن توسط وکیل، ذمه موکل در مقابل وکیل نسبت به حق الوکاله مشغول می شود؛ اعلام وکیل مبنی بر عدم وصول تمام یا بخشی از حق الوکاله مندرج در قرارداد تا پیش از صدور رأی، مانع از احتساب آن به عنوان خسارات دادرسی موضوع ماده ۵۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی نخواهد بود. بنا به مراتب فوق، در فرض سؤال صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت حق الوکاله با منع قانونی مواجه نیست.

استعلام

در برخی پرونده ها، وکلای دادگستری با اعلام مبلغ حق الوکاله، درج می کنند که هیچ رقمی از آن را وصول نکرده اند؛ در صورت صدور حکم به نفع خواهان، با توجه به اینکه به موجب قرارداد محکوم له بابت حق الوکاله وجهی به وکیل نپرداخته است و اساسا خسارت مورد ادعا (خسارت دادرسی ناظر به حق الوکاله وکیل) پرداخت نشده است، با توجه به مبنای محکومیت به خسارت دادرسی و قواعد مسئولیت مدنی، آیا صدور حکم به محکومیت محکوم علیه مبنی بر پرداخت حق الوکاله دارای وجاهت قانونی است؟ (به عبارت دیگر، تا زمانی که حق الوکاله مقرر به وکیل پرداخت نشده است، آیا می توان محکوم علیه را به پرداخت آن به خواهان (محکوم له) محکوم کرد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به اینکه در فرض سؤال با قبول وکالت و انجام آن توسط وکیل، ذمه موکل در مقابل وکیل نسبت به حق الوکاله مشغول می شود؛ اعلام وکیل مبنی بر عدم وصول تمام یا بخشی از حق الوکاله مندرج در قرارداد تا پیش از صدور رأی، مانع از احتساب آن به عنوان خسارات دادرسی موضوع ماده ۵۱۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ نخواهد بود. بنا به مراتب فوق، در فرض سؤال صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت حق الوکاله با منع قانونی مواجه نیست.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته