نظریه شماره 7/1401/110 مورخ 1401/06/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد عذر وکیل برای حضور در جلسه در مرحله پیش دادرسی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1401/110 مورخ 1401/06/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد عذر وکیل برای حضور در جلسه در مرحله پیش دادرسی: ماده 190 قانون آیین دادرسی مدنی دلالت بر حق داشتن وکیل برای متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی دارد، لکن این حق پیشبینی شده تکلیفی را برای مقام قضایی به منظور تجدید جلسه در صورت عذر وکیل متهم برای حضور در جلسه را ایجاد نمی کند.

نظریه مشورتی 7/1401/110
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۱۰
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۶۸-۱۱۰ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۶/۱۶
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهتحقیقات مقدماتی

استعلام: الف- در فرضی که متهم وکیل تعیینی دارد و پس از تفهیم اتهام با قرار تامین کیفری متناسب آزاد است، چنانچه در روند تحقیقات دادسرا تشکیل جلسه مواجهه حضوری بین شاکی، متهم و گواهان ضروری تشخیص داده شود و پس از ابلاغ وقت تعیین شده به طرفین، وکیل متهم طی لایحه ای اعلام کند در زمان مقرر در شهرستان دیگری جلسه رسیدگی دارد، آیا دادسرا وظیفه دارد وقت مواجهه حضوری را ابطال و وقت جدیدی تعیین کند؟ یا در چنین حالتی متهم می بایست وکیل دیگری تعیین و به همراه خود بیاورد و عدم حضور وکیل مانع از رسیدگی نیست؟

ب- چنانچه در فرض یادشده، متهم شخصا در جلسه رسیدگی حاضر شود و اعلام کند به دلیل عدم حضور وکیل دفاع نمی کند، آیا دادسرا باید وقت دیگری تعیین کند یا طرح چنین ادعایی مانع رسیدگی دادسرا نیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

الف و ب- مفاد ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در مقام تجویز حق همراه داشتن وکیل برای متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی است و دلالت بر تکلیف مقام قضایی دادسرا (بازپرس و ...) بر تجدید جلسه مواجهه حضوری به علت عذر وکیل متهم از حضور در جلسه، از جمله وجود جلسه دیگر و ... با لحاظ مقررات ذیل مواد ۳ و ۹۴ قانون پیش گفته ندارد؛ بدیهی است که وکیل متهم می تواند لایحه ارسال و یا چنانچه وکالت در توکیل دارد، وکیل دیگری معرفی کند و یا متهم می تواند وکیل دیگری را با رعایت مقررات مربوطه در جلسه مواجهه حضوری معرفی کند.

مواد مرتبط

جستار های وابسته