نظریه شماره 7/1401/264 مورخ 1401/05/29 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره فوت شاکی خصوصی در اثنای رسیدگی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1401/264 مورخ 1401/05/29 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره فوت شاکی خصوصی در اثنای رسیدگی: چنانچه شاکی خصوصی پس از طرح شکایت فوت نماید، حتی در صورت عدم شناسایی وراث و یا عدم پیگیری ایشان، مانع از ادامه رسیدگی نبوده و مرجع قضایی مکلف است نسبت به تعقیب و شناسایی متهم اقدام کند. در این مورد تفاوتی بین جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت وجود ندارد.

نظریه مشورتی 7/1401/264
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۲۶۴
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۶۸-۲۶۴ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۵/۲۹
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهفوت شاکی خصوصی

استعلام

چنانچه در اثنای رسیدگی به جرایم قابل گذشت در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا یا در زمان رسیدگی در دادگاه شاکی خصوصی فوت کند و ورثه وی جهت پیگیری مراجعه نکنند، با توجه به قابل گذشت بودن بزه موضوع شکایت، آیا ادامه تعقیب و صدور قرار نهایی جلب به دادرسی یا محکومیت در صورت وجود دلایل اثباتی، امری موجه است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲، چنانچه شاکی خصوصی پس از طرح شکایت فوت نماید، صرف فوت وی از موارد توقیف دادرسی یا مختومه شدن پرونده نیست و مرجع قضایی مکلف است وفق مقررات نسبت به تعقیب و شناسایی متهم اقدام کند و طبق تبصره ماده ۱۰۲ قانون مجازات اسلامی حق گذشت، به وراث قانونی متضرر از جرم منتقل و عدم شناسایی ورثه و عدم پیگیری ایشان نیز مانع ادامه رسیدگی نیست. در این مورد تفاوتی بین جرائم قابل گذشت یا غیر قابل گذشت وجود ندارد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته