نظریه شماره 7/1402/88 مورخ 1402/05/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره انقلاب دعوا در دعاوی مالی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1402/88
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۸۸
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۲۷-۸۸ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۵/۱۶
موضوع نظریهقانون آیین دادرسی مدنی
محور نظریهانقلاب دعوا در دعاوی مالی

چکیده نظریه شماره 7/1402/88 مورخ 1402/05/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره انقلاب دعوا در دعاوی مالی:استفاده از عنوان خواهان در ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، از باب غلبه و جایگاه مدعی بوده و حکم مقرر در این ماده در مورد خواهان خصوصیت نداشته و در هر مورد که مدعی، امکان اقامه بینه شرعی نداشته باشد، می توان به ترتیب مقرر در این ماده عمل کرد.

استعلام

آیا اثبات ادعا از طریق معرفی یک گواه مرد یا گواه زن به ضمیمه سوگند (تکمیلی)، موضوع ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، از سوی خوانده نیز امکان پذیر است؟

توضیح آنکه، فرض سؤال در موردی است که انقلاب دعوا موضوع ماده ۲۷۵ قانون یاد شده رخ داده و همچنین در غیر انقلاب دعوا؛ بدین ترتیب که یکی از خواندگان برای احاله و رد مسؤولیت خود به خوانده دیگر، به شهادت یک نفر شاهد مرد یا دو نفر شاهد زن و سوگند تکمیلی استناد کند.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

استفاده از عنوان خواهان در ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، از باب غلبه و جایگاه مدعی بوده و حکم مقرر در این ماده در مورد خواهان خصوصیت نداشته و در هر مورد که مدعی، امکان اقامه بینه شرعی نداشته باشد، می توان به ترتیب مقرر در این ماده عمل کرد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته