نظریه شماره 7/1402/9 مورخ 1402/01/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نقض رای غیابی پس از اجرای حکم صادره شده

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/9 مورخ 1402/01/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نقض رای غیابی پس از اجرای حکم صادره شده: با توجه به این که مبلغی که در اجرای ماده ۳۹ قانون اجرای احکام مدنی و به دستور دادگاه از محکوم له قبلی بازپس گرفته می شود، عنوان محکوم به ندارد، از شمول ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی خارج است و نمی توان چنین فردی را بازداشت کرد.

نظریه مشورتی 7/1402/9
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۹
شماره پرونده۱۴۰۲-۳/۱-۹ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۱/۳۰
موضوع نظریهقانون اجرای احکام
محور نظریهنقض رای غیابی

استعلام

چنانچه محکوم به حکم غیابی وجه نقد باشد و محکوم له در مرحله اجرای حکم موفق به وصول آن از حساب محکوم علیه شود؛ اما با واخواهی محکوم علیه حکم صادره نقض و واخوانده (خواهان) محکوم به بی حقی شود، آیا در اجرای ماده ۳۹ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶، اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴ و بازداشت خواهان امکان پذیر است؟ به عبارت دیگر، درصورتی که مالی از خواهان جهت بازپرداخت به خوانده یافت نشود، آیا بازداشت خواهان تا پرداخت آنچه که به ناحق از خوانده دریافت کرده است، دارای وجاهت قانونی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به این که مبلغی که در اجرای ماده ۳۹ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ و به دستور دادگاه از محکوم له قبلی بازپس گرفته می شود، عنوان محکوم به ندارد، از شمول ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴ خارج است و نمی توان چنین فردی را بازداشت کرد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته